MiB Akatemiassa kirkastetaan uratavoitteita yhdessä

7.3.2016
MiB

Uratavoitteiden ja motivaatiotekijöiden määrittelyä, osaamisen sanoittamista ja verkostoitumista – siitä on MiB Akatemia tehty osallistujaäideille.

“Motivaatiotekijät ja minulle tärkeät asiat ovat kirkastuneet MiB Akatemian aikana”, kertoo Nina Gräsbeck, yksi MiB Akatemian kunnianhimoisista osallistujaäideistä. Nina palasi vuosi sitten keväällä Fujitsulle HR Business Partnerin tehtäviinsä oltuaan toista kertaa perhevapailla. Nina kaipasi ulkopuolista apua oman osaamisensa ja motivaationsa jäsentämiseen, ja MiB Akatemiasta kuultuaan hän halusi heti mukaan. Fujitsulla osallistumishalukkuutta Akatemia-kokeiluun ei juuri tarvinnut perustella, onhan yritys ollut mukana muissakin naisten työmarkkina-asemaa tukevissa hankkeissa, kuten Dialogissa.

Susanna Waittinen puolestaan on palaamassa maaliskuussa töihin Konecranesille. Ennen perhevapaita Business Development Managerina toimineen Susannan työtehtävää ei enää sellaisenaan ole organisaatiomuutoksen takia, joten MiB Akatemia tuli Susannalle kuin tilauksesta.

“Työnkuvani määritellään uusiksi, kun palaan töihin. Kotona ollessa moni työhön liittyvä asia on unohtunut, joten niitä on jo hyvä palautella mieleen. On myös tärkeää, että osaan viestiä selkeästi työtehtäviin liittyvät toiveeni”, Susanna sanoo.

“MiB Akatemiassa olen päässyt herättelemään työminääni ja miettimään tosissaan sitä, mikä minua motivoi”, Susanna sanoo. “On ollut mukavaa vaihtelua saada pukea pitkästä aikaa työvaatteet päälle ja käyttää kunnolla aikaa itsereflektointiin.”

Susannan työyhteisö on miesvaltainen, eikä perhevapailta palaava naistyöntekijä ole kovin yleinen tapaus. Siitä huolimatta työnantaja suhtautui kannustavasti MiB Akatemiaan osallistumiseen. Susanna näkee tämän luontevana jatkumona sille, että yrityksessä panostetaan osaamisen kehittämiseen ja koulutuksiin muutenkin.

Tiiviiseen MiB Akatemia -pilottiin on sisältynyt ryhmäcoachingia ja osaamisen ja vahvuuksien kartoittamista Reflect-työkalulla (HRM Partners), motivaatioprofiilin määrittelyä Reiss Motivaatioprofiilin avulla (Suomen Motivaatiotalo) sekä osaamisen ja inhimillisen pääoman tunnistamista (C&Q Systems). Työskentely on tapahtunut osittain verkkoympäristössä, jossa MiB Akatemian tiimi ja Ohjausosuuskunta Ote ovat fasilitoineet keskustelua.

Erityisesti ryhmäcoaching saa Ninalta ja Susannalta kiitosta. “Ryhmäcoaching on vahvistanut ryhmähenkeämme. Lisäksi, vaikka coachattavana olisi joku muu, tilanteista oppii itsekin valtavasti”, Nina innostuu. Susanna jatkaa: “Keskustelun aikana tulee valtavasti kaikenlaisia ajatuksia työstettäväksi, vaikkei niitä pääsisikään sanomaan ääneen.”

MiB Akatemian pioneeriäidit vasemmalta: Elisa Rönkä, Sanna Semi, Sanna Lybäck, Susanna Waittinen & Nina Gräsbeck

MiB Akatemian pioneeriäidit vasemmalta: Elisa Rönkä, Sanna Semi, Sanna Lybäck, Susanna Waittinen & Nina Gräsbeck

Molemmat naiset kuvailevat ryhmäänsä kannustavaksi. “Meillä on ollut tosi hyvä henki ja juttua riittää”, Susanna kehuu “Yhteistä meille on se, että olemme aktiivisia, puheliaita ja kunnianhimoisia. Erilaiset asiantuntijataustamme tuovat kuitenkin keskusteluun mielenkiintoisia näkökulmia”, jatkaa Nina. “Vaikka kaikilla olisi paljon sanottavaa, osataan toisille antaa tilaa ja kuunnellaan”, täydentää Susanna.

Ninan lisäksi Fujitsulta on pilotissa toinenkin osallistuja, Sanna Lybäck. Siemensillä työskentelevä Elisa Rönkä on kirjoittanut MiB Akatemia -kokemuksistaan omaan Iltalehden-blogiinsa. Akatemian viides osallistuja on Sanna Semi Andritzista. Kaikkien osallistujien työnantajat ovat Teknologiateollisuus ry:n jäsenyrityksiä, mikä oli valintakriteerinä, sillä kokeilua rahoittaa Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.

Äitiys tietenkin yhdistää MiB Akatemian osallistujia ja sen saralla riittäisi jaettavaa. Työn ja perheen yhteensovittamisen haasteet ovat kaikille tuttuja. Tapaamisissa ei kuitenkaan ole juurikaan puhuttu lapsista. “On mahtavaa, että keskiössä on nimenomaan äidin työminä”, Nina painottaa. “On ollut hienoa keskittyä omaan ammattirooliin aikuisten kesken. Jos lapset olisivat olleet mukana, ei tämä olisi ollut mahdollista”, Susanna jatkaa.

MiB Akatemia -kokeilun luonteeseen kuuluu, että konseptia kehitetään yhdessä. Osallistujat ovatkin kertoneet uraäitien tarpeista ja antaneet paljon kehitysideoita, joiden avulla MiB Akatemiasta voidaan tehdä jatkossa vielä toimivampi ja vaikuttavampi kokonaisuus.

“Jo aloitustapaamisessa tuntui siltä, että tässä tehdään jotain todella mahtavaa”, Susanna sanoo. Nina on samaa mieltä ja lisää: “Tämä on tosi upea konsepti, ja olen iloinen että pääsin mukaan!”

MiB Akatemia -pilotin lopetustilaisuus on tiistaina 8.3.

1 Comment. Leave new

[…] MIB Akatemian pilottihankkeestaja toiminnasta MIBin sivuilta  […]

Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ratkaise alla näkyvä laskutoimitus lähettääksesi kommentin *