Pilttihihan paluu

24.10.2015
Vieraskynä

Kun peilistä katsoo väsynyt hahmo, jonka olkapäällä on räkää ja hihansuissa pilttiä, ei ihan ensimmäiseksi tule mieleen ominaisuudet intohimoinen, sosiaalinen, yrittäjähenkinen, johtajuustaitoinen ja tasapainoinen.

Ei pidä kuitenkaan väheksyä tämän hiuslakkansa laatikon pohjalle hukanneen tyypin henkistä kapasiteettia tai älyllistä loistetta. Hänen sielussaan kytee todennäköisesti ennennäkemätön palo aikuisten asioille. Ajatukset leikkaavat kuin uusi japanilainen keittiöveitsi ja systeemiajattelu raksuttaa selvyyttä maailmankaikkeudesta – ainakin välillä.

Vaipanvaihdon, ruokahuollon, pyykin ja leikkisessioiden väliin mahtuu aikaa ajatella. Sitä on välillä minuutteja ja toisinaan tunteja. Se pitää vain käyttää järkevästi. Jos sitä ei meinaa löytyä, täytyy ymmärtää yrittävänsä liikaa ja liian hyvin. Uhraavansa itsensä toisten edessä.

Välillä menee tietysti viikko, toinenkin, ettei ehdi ajattelemaan mitään. Yöt ja päivät menevät selviytyessä tunnista toiseen, puoliso kiukuttelee, lapset kiukuttelevat ja tekee mieli itsekin kiukutella. Mutta siihen ei viitsi syyllistyä, ettei pakka hajoa. Tulee vielä hetki kun sen kotikitinän voi kiroilla kahvilassa tai verkostotapaamisessa kohtalotoverilleen, ja jättää taakse.

Jonain päivänä, kun lapset on totutettu pyyhkimään päivisin nenänsä toisten turvallisten aikuisten paitoihin, tämä tyyppi saa siivet. Ei ole lainkaan poikkeuksellista, että hänestä tulee menestyvä yrittäjä tai uuden työnsä suvereenisti haltuun ottava asiantuntija. Hän on saanut kotona ollessaan sellaista varmuutta ja voimaa, jota ei kukaan voinut ennalta kuvailla. Sellaista, jonka tunnistaa lopullisesti varmaan vasta isovanhemmuuden myötä.

Ja vaikka suunnitelma uudesta ammatillisesta elämästä ei olisikaan kotona vietetyn jakson aikana kristallisoitunut lopulliseen muotoonsa, ovat tämän hahmon valmiudet erilaisiin taisteluihin kasvaneet merkittävästi. Intohimoinen, sosiaalinen, yrittäjähenkinen, johtajuustaitoinen ja tasapainoinen jäsen istuu moneen tiimiin.

Kirjoittanut Riina Jokinen, asiakkaiden pitämiseen erikoistunut konsultti. Riina kutsuu yritystään (Suhdetoimisto Kram Oy) käytännön syistä viestintätoimistoksi. Yritys rakentaa asiakkaidensa tärkeimpiä suhteita kuuntelun, palvelun ja viestinnän avulla.

LinkedIn
Pinterest

No comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ratkaise alla näkyvä laskutoimitus lähettääksesi kommentin *