Mothers in Business ja Futurice digitalisoivat uraäitie vertaistukiverkoston

Työn ja perhe-elämän yhteensovittamista edistävä Mothers in Business -verkosto (MiB) on lanseerannut urahenkisiä äitejä varten tarkoitetun MiBiT-palvelun, joka auttaa heitä löytämään verkoston keskuudesta tarvitsemiaan kontakteja. Palvelun toteutti hyväntekeväisyystyönä suomalaislähtöinen teknologiayritys Futurice.

MiBiT-palvelu tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden etsiä ja tarjota esimerkiksi ammatillisia kontakteja, mentoria, äiti-lapsitoimintaa perhevapaiden aikana tai vertaistukea työn ja perheen yhteensovittamiseen.

”Verkostomme tehtävänä on rohkaista naisia tavoittelemaan unelmiaan, yhdistää samanhenkisiä äitejä sekä tukea heidän kehittymistään osaajina. MiBiT on suunniteltu alusta asti tukemaan juuri näitä tavoitteita”, kertoo MiBin projektipäällikkö Jonna Lampinen.

”Tavoitteemme on laajentua valtakunnalliseksi uraäitien verkostoksi, jotta pystymme ajamaan työn ja perheen välillä tasapainottelevien äitien asiaa koko maassa. MiBiTillä on tässä keskeinen rooli, sillä se tuo konkreettisen ja käytännöllisen avun kaikkien jäsenten ulottuville. Palvelun positiivinen vastaanotto osoittaa hyvin, että sille on kova kysyntä.”

MiBiT-palvelu lanseerattiin käyttäjille maaliskuun alussa, ja lanseerauksen jälkeen palveluun on ehtinyt kertyä jo yli 500 käyttäjää. Kaikkiaan yhdistyksessä on noin 3300 jäsentä.

Uraäitien tukemisella tärkeä yhteiskunnallinen merkitys

Palvelun konseptoinnista, suunnittelusta ja kehittämisestä vastasi digitaalisia palveluita kehittävä Futurice, jonka Chilicorn Fund -hyväntekeväisyysohjelma kanavoi teknologista osaamista yhteiskunnallisesti hyödyllisiksi arvioituihin hankkeisiin.

”Työelämä ja työnteon tavat uudistuvat valtavaa vauhtia, ja teknologia-alalla tätä muutosta on saatu seurata hyvin läheltä jo vuosia”, kertoo Corporate Hippie Teemu Turunen Futuricelta.

”Perheellisten asemaan on kiinnitetty Futuricella paljon huomiota ja tiedämme hyvin, että heidän kannaltaan työelämän muutokset eivät aina ole kivuttomia. Mahdollisuus helpottaa uraäitien elämää MiBiTin avulla on ollut meille kunnia-asia ja olemme iloisia, että saimme olla tässä mukana.”

MiBiT perustuu kokonaisuudessaan avoimeen lähdekoodiin ja sen pohjana on Futuricen Tradenomiliitolle toteuttama Tradenomiitti-verkostoitumispalvelu. Tradenomiliitto laittoi hyvän kiertämään sallimalla palvelunsa julkaisun avoimen lähdekoodin lisenssillä. Avoimuudesta oli myös heille runsaasti hyötyä, sillä Tradenomiliitto sai MiBiTin kehitystyön yhteydessä syntyneet uudet parannukset käyttöönsä myös Tradenomiitti-palveluun.

mibit-planssi-LI2-1024x535.jpg

Jäsenten kirjautuminen

Mediayhteydet

Jonna Lampinen, projektipäällikkö, Mothers in Business ry, 040 772 5299, jonna.lampinen(at)mothersinbusiness.fi