Kun työelämä on perheystävällistä, perheen perustamista ei nähdä riskinä

Perheystävällinen työelämä -verkkoseminaari 2.10. nosti esiin perheystävällisten käytänteiden merkitystä työelämässä ja yhteiskunnassa. Syntyvyyden laskiessa perheitä tulisi tukea toivotun lapsiluvun saavuttamiseen, jossa työelämän perheystävällisyys on avainasemassa.

WhatsApp Image 2020-10-02 at 12.24.17.jpeg

Syntyvyys Suomessa on ennätyksellisen alhaalla. Perheet toivovat keskimäärin kahta lasta, mutta toteutunut lapsiluku jää usein pienemmäksi. Matalan syntyvyyden taustalla on erityisesti täysin lapsettomien osuuden kasvu.

“Lasten saaminen on äärimmäisen herkkä ja henkilökohtainen asia”, toteaa Mothers in Business (MiB) järjestön perhevapaita ja töitä yhdistävä toiminnanjohtaja Annica Moore. “Synnytystalkoisiin kannustaminen ei toimi, jos lapsia ei haluta, mutta se mitä voidaan tehdä, on tukea lapsia haluavia saavuttamaan toivomansa lapsiluku. Yksi keino tässä on työelämän perheystävällisyyden kehittäminen.”

Perheystävällinen työelämä -seminaari keräsi 2.10. verkkoyhteyksien äärelle yli 500 seuraajaa. Seminaarin järjestivät yhteistyössä MiB ry sekä sosiaali- ja terveysministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön Perhevapaalta työhön -hanke.

“Seminaarin kautta halusimme nostaa esiin perheystävällisten tekojen merkitystä niin työelämässä kuin yhteiskunnassakin”, kertoo MiB ry:n sijaistava toiminnanjohtaja Jonna Lampinen. “Kun työpaikoilla panostetaan työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen helpottamiseen, on myös helpompi uskoa, että perhe ja vaativakin ura mahtuvat hyvin samaan arkeen.”

Perheystävälliset teot merkitsevät joustoja ja empatiaa

MiB ry:n syyskuussa teettämään jäsenkyselyyn (n=620) vastanneista 69 % ilmoitti kokevansa haasteita työn ja perheen yhteensovittamisessa. Annica Mooren mukaan haasteita voitaisiin kuitenkin vähälläkin vaivalla helpottaa.

“Mielikuva perhe-elämästä on yhteiskunnassa helposti varsin negatiivinen, ja tämä liittyy usein juuri perhearjen kuormittavuuteen. Todellisuuteen voidaan kuitenkin helposti vaikuttaa, kuten Perheystävällisiä tekoja -haasteeseen vastanneet organisaatiot ovat esimerkeillään osoittaneet.”

Yhdistys on kannustanut syksyn aikana työpaikkoja kertomaan sosiaalisessa mediassa omista perheystävällisistä käytänteistään ja koonnut yhteen erilaisia perheystävällisiä tekoja. Perheystävällisiä käytänteitä ovat esimerkiksi joustavuus työnteon ajassa ja paikoissa, yhteisten pelisääntöjen luominen, kaikkien vanhempien kannustaminen perhevapaille sekä yksilöllisten elämäntilanteiden huomioiminen.

“Pitkälle pääsee jo pelkällä empaattisella suhtautumisella erilaisiin elämäntilanteisiin. Kysyminen, kuunteleminen ja ymmärryksen osoitus eivät maksa mitään, ja toimivat hyvinä lähtökohtina perheystävällisyyden edistämiselle”, kannustaa Jonna Lampinen.

MiB ry:n toiminnanjohtajat uskovat perheystävällisen työelämän rohkaisevan myös perheen perustamiseen.

“Perheystävällistä työelämää rakentamalla voimme merkittävästi vaikuttaa ihmisten mielikuviin siitä, uskaltaako perhettä perustaa”, sanoo Annica Moore. “On tärkeää, että työtä ja perhettä ei nähdä erillisinä saarekkeina, vaan ne voivat molemmat kuulua olennaisesti mielekkääseen ja täyteen elämään.”

Malli_ Annica Moore. Kuvaaja_ Kuvaaja_ Aleksi Kallioja jpg.jpg

Annica Moore
P. 0503525347
MiB ry:n perhevapaita ja töitä yhdistävä toiminnanjohtaja

ja Jonna Lampinen
P. 0407725299
MiB ry toiminnanjohtaja (sij)

Seminaarin toteutuksesta vastannut MiB ry on urasuuntautuneiden äitien verkosto, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Me tarjoamme mahdollisuuden työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistämme äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa.

#perheystävällisiätekoja