Perheystävällisyys merkitsee mahdollisuutta johtaa kaksosvauvat kainalossa - Sanna Kranjc Mothers in Business ry:n puheenjohtajaksi

Sanna Kranjc

(Read this release in English)

Urahenkisten äitien järjestö Mothers in Business on valinnut uudeksi puheenjohtajakseen VTM Sanna Kranjcin. Kranjc on toiminut MiBin luottamustehtävissä ja aktiivina vuodesta 2018 alkaen etenkin vaikuttamisen, viestinnän ja strategiatyön parissa. Hän on kaksosvauvojen ja eskarilaisen lapsen äiti ja tällä hetkellä perhevapaalla mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin markkinointi- ja viestintäpäällikön tehtävästä.

“Sanna Kranjc tuntee monivuotisen aktiiviuransa ansiosta hyvin MiBin teemat ja toiminnan ja hänellä on vahvat meriitit etenkin MiBin vaikuttamistyön ja mediaviestinnän kehittämisestä. Olen iloinen, että saamme hänen osaamisensa ja innostuksensa viemään eteenpäin MiBin visiota maailman tasa-arvoisimmasta ja perheystävällisimmästä työelämästä”, MiBin toiminnanjohtaja Annica Moore sanoo.

Annica Moore

Moore on iloinen, että MiB ry:n luottamustehtävät kiinnostavat laajasti erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä.

“Perheystävällisyys ja tasa-arvo merkitsevät mahdollisuutta edistää omia työelämään liittyviä tavoitteita perhetilanteesta riippumatta. Meillä MiBissä se voi merkitä esimerkiksi mahdollisuutta johtaa hallituksen työskentelyä kaksosvauvat kainalossa”, Moore pohtii.

Perheystävällisyys hyödyttää kaikenlaisissa töissä

Mothers in Business hyväksyi syyskokouksessaan 27.11.2021 myös ensi vuoden toimintasuunnitelman, jolla tavoitellaan vahvaa jäsenmäärän kasvua.

“Suomessa on lähes 1,6 miljoonaa äitiä, joista monet kamppailevat työn ja perheen yhteensovittamisen kanssa ilman upean verkostomme tukea. Haluan omalla panoksellani edistää sitä, että yhä useammat löytävät järjestömme pariin ja suomalainen työelämä kehittyy nykyistä perheystävällisemmäksi. Työpaikkojen perheystävälliset käytänteet eivät palvele vain pikkulapsiperheitä ja tietotyöläisiä, vaan joustot työn ja muun elämän yhteensovittamisessa hyödyttävät kaikissa elämän vaiheissa ja kaikenlaisissa töissä”, Kranjc toteaa.

Kranjc kannustaa jokaista työpaikkaa luomaan perheystävällisyyden pelisäännöt, jotka ovat koko organisaation tiedossa.

“On hyvä pysähtyä miettimään, minkälaista työpaikkaa halutaan rakentaa ja miten perheystävällisyys voi siellä näkyä. Tehkää konkreettinen listaus oman työpaikan käytänteistä ja jakakaa ne työntekijöille”, Kranjc kannustaa.

MiBin syyskokouksessa valittiin hallitukseen puheenjohtajan lisäksi myös uusia hallituksen jäseniä:

Saara Unnanlahti jatkaa neljättä vuotta hallituksessa. Hän on koulutukseltaan KTM (yritysoikeus ja -talous), BBA (konsultointi) ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO). Aiempaa työkokemusta häneltä löytyy finanssisektrotilta, mutta nyt työrintamalla puhaltavat uudet tuulet, hänen aloittessa julkisella sektorilla:  “Uran ja perheen yhteensovittamisen kysymykset ja haasteet ovat itselle olleet jo jonkin aikaa erittäin ajankohtaisia ja haluaisin vaikuttaa siihen, että äitien arvostus työmarkkinoilla nousee ja uran ja perheen yhteensovittaminen on entistä helpompaa ja joustavampaa.”

Rimma Ahonen palaa MiBin hallitukseen muutaman vuoden tauon jälkeen. Hän on ollut viimeiset kaksi vuotta mukana naisjärjestötoiminnassa paikallis-, piiri- ja liittohallitustasolla: “Monipuolinen yhdistyskokemukseni auttaa palvelemaan erilaisten paikallisjaostojen tarpeita yhteisen MiBin kehittämisessä.”

Riikka Rannikko on uusi hallituksen jäsen, jolla on erittäin hyvä kokemus henkilöstöjohtamisesta sekä yhdistyksissä että yrityksissä. Hän toimii tällä hetkellä työssään HR Managerina. Riikka on myös MiBin aktiivi, jolla on kokemusta useista erilaisista vapaaehtoisrooleista MiBissä ja muissa yhdistyksissä. “Olen siis yhdistysaktiivi, joka on ollut esim. puheenjohtajan, varapj:n, rahastonhoitajan ja viestintävastaavan rooleissa.”

Katri Sarkia on uusi äiti, joka sai paikan uutena hallituksen jäsenenä. Hän on valtiotieteilijä, joka on työskennellyt monipuolisissa tehtävissä Suomessa ja ulkomailla jo yli 10 vuoden ajan; tällä hetkellä julkisen sektorin ja hallinnon kehittämisen parissa: “Olen feministi ja erittäin muutos-orientoitunut kehittäjä ja uskon syvästi tulevaisuuden tasa-arvoiseen ja tasapainoiseen työelämään.”

Netta Huttunen on hallituksen ensimmäinen varajäsen. Hän työskentelee suomalaisessa IT-firmassa ja on koulutukseltaan KTM ja lisäkoulutusta johtamisen tehostamiseksi on työn ohessa haettu MBA-tukinnolla: “Olen joutunut itse kokemaan ja todistamaan lähipiirissä uraäitien ja koti-isien räikeää syrjivää kohtelua töissä. MiB:n puhe perheystävällisestä työelämästä on resonoinut aivan uudella tasolla.”

Katja Keckman on hallituksen toinen varajäsen. Hän on filosofian ja valtiotieteiden maisteri ja viestinnän ammattilainen, joka toimii myös MiBin aktiivina viestinnän sisältötiimiä johtaen: Olen tehnyt koko urani töitä eri ministeriöissä ja tunnen yhteiskunnan päätöksenteon prosessit erittäin hyvin. Tiedän, missä vaiheessa prosesseihin kannattaa vaikuttaa, jos haluaa saada muutosta aikaan.”

Mothers in Businessin hallitus vuonna 2022:

Sanna Kranjc (pj), Helsinki
Anne Hämäläinen, Helsinki
Maija Wirlander, Pirkkala
Aino-Kaisa Kaunisto, Kouvola
Saara Unnanlahti, Tampere
Rimma Ahonen, Tampere
Riikka Rannikko, Tampere
Katri Sarkia, Helsinki
Netta Huttunen (1. varajäsen)
Katja Keckman (2. varajäsen)

Sanna Kranjc, p. 0505351988, sanna.kranjc@gmail.com
Annica Moore, p 044 705 7333, annica.moore@mib.fi

Mothers in Business on verkosto naisille, jotka ovat kiinnostuneita urastaan. MiBin tavoitteena on tasa-arvoinen ja perheystävällinen työelämä ja katselemme asioita äidin näkökulmasta. Järjestämme vuosittain satoja tapahtumia, jotka kehittävät ammatillista osaamista ja lisäävät hyvinvointia. Yli neljän tuhannen MiB-äidin joukko takaa vertaistuen ja arvokkaiden verkostojen kasvamisen. Liity jo tänään - rakkaudesta uraan ja perheeseen.