Haussa uusi työnantaja – miten tunnistaa perfect match?

Onneksi olkoon – olet siis ainakin jollain tasolla tunnustanut, että haluaisit nähdä millaista on muualla. Et ole luovuttaja! Uusi työrooli tuo merkitystä sekä iloa elämään ja pistää meidät haastamaan itseämme. En ymmärrä niitä ihmisiä, jotka viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen nurisevat vihaavansa työtään. Suurimmalle osalle minulla olisi heti vinkki: vaihtamalla paranee! Tässä tarkoitan nyt teitä pk-seudulla asuvat asiantuntijatyötä tekevät ihmiset – teillä on valinnanvaraa! Alf Rehniä (Duunitori 16.10.2018) mukaillen, miksi työpaikkaan suhtaudutaan kuin avioliittoon?

Jos olet päättänyt avata silmäsi uusille haasteille, olet varmasti myöskin silmäillyt avoimia työpaikkoja. Perinteistä tapaa ei ole syytä hylätä, mutta mitä jos täydellisen haussa olevan pestin sijasta lisäksi keskittyisit myös etsimään unelmiesi työnantajaa? On todella paljon mukavampaa tehdä ajoittain epämukavaa työtä osana toimivaa ja kivaa organisaatiota, kuin enimmäkseen kivaa työtä melko helvetillisessä yrityksessä.

Kun lähestyt yrityksiä avoimesti potentiaalisina työnantajina sen sijaan, että hakisit muiden joukossa avointa työpaikkaa, erotut heti joukosta. Et voi tietää, jos satutkin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan! Organisaatiot muuttuvat koko ajan ja hyvät rekrytoijat kutsuvat kahville kiinnostavat tekijät vaikkei heillä juuri sillä hetkellä olisikaan tarjota työtä – tilannehan saattaa olla parin kuukauden päästä aivan toinen. Parhaassa tilanteessa myös yritykset välttyvät haravoimasta läpi 200 hakemusta, mikäli työtä ei koskaan tarvitse avata julkiseen hakuun. Win-win!

Tässä tärpit täydellisen työnantajan löytämiseen:

  1. Ole LinkedInissä – verkostoidu rohkeasti. Jos joku kirjoitus kolahtaa, paina yrityksen nimi mieleen. Ole myös itse aktiivinen: tykkää, kommentoi, kirjoita! LinkedIn-profiilisi ei täydy kuvata vain sitä, mitä jo osaat. Lisää ”Summaryyn” rohkeasti kuvaus unelmiesi työroolista, sillä rekrytoijat eivät ole ajatustenlukijoita! Näin saat todennäköisemmin kiinnostavampia yhteydenottoja.

  2. Tutustu yritysten verkkosivujen "ajankohtaista" ja "blogit" -osioihin. Jos joku kolahtaa, paina taas nimi mieleen! (Paina myös juttu mieleen siltä varalta, että pääset haastatteluun ja haluat briljeerata osoittamalla, että olet oikeasti perehtynyt.)

  3. Tutustu yrityksen arvoihin. On yleisestikin hyvä merkki, jos yritys avaa jo sivuillaan työnantajakulttuuriaan ja arvojaan. Peilaa mahdollisessa tapaamisessa myös omia ja yrityksen arvoja keskenään.

  4. Verkostoidu – kysele tutuilta ja tutun tutuilta. Hyödynnä MiBin ja muiden järjestöjen/verkostojen keskusteluryhmät ja tilaisuudet, joissa voit turvallisesti kysellä kokemuksia niin työnantajista kuin parhaista lasten talvisaappaista.

  5. Valmistaudu päivittämällä CV ja kirjoittamalla yksi (max. 1 sivu) hakemuskirje, joka on helposti tuunattavissa. Todennäköisesti joudut kuitenkin syöttämään omat tietosi moneen kertaan yritysten omiin rekrytointijärjestelmiin, mutta ainakin CV ja saatekirjeen ydin on heti saatavilla. Näin voit toimia nopeasti kun sopiva yritys tai rooli löytyy! 

  6. Kerro kirjeessä (ja tapaamisessa): miksi lähestyt juuri tätä yritystä, mikä yrityksessä kolahti juuri sinulle, mitä toivot seuraavalta työpaikaltasi, mitä annettavaa sinulla on yritykselle, mikä on oma intohimosi työn suhteen, miten olet visioinut tulevan yhteistyönne, milloin olet käytettävissä – eli ota kaikki irti siitä, että kirjoitat nyt avointa hakemusta, etkä kirjettä jonka sisältö on jonkun muun sanelema.

  7. Googlaa – ei ollenkaan yliarvostettu temppu (suhtaudu keskustelupalstojen antiin kuitenkin varauksella ja maalaisjärkeä käyttäen, aina.)

Tsemppiä metsästykseen ja vuoropuheluun! Varoituksen sana – täydellisen työnantajan metsästykseen jää koukkuun. :)

NoraAlavuo.jpg

Kirjoittaja: Nora Alavuo on helsinkiläinen 32-vuotias IT-rekrytoinnin ja asiakkuudenhallinnan ammattilainen sekä 1-vuotiaan pojan äiti. Kuluneen vuoden Nora on ollut perhevapaalla ja tammikuusta poika jää vielä kotiin isänsä kanssa kun Noralle koittaa uudet haasteet talent managementin, rekrytoinnin ja employer brandingin parissa. Koko perhevapaan ajan Nora on toiminut MiB Helsingin tapahtumavastaavana sekä aktiivijäsenenä.