Tavoitteena vetovoimainen työnantajabrändi

Mitä työnantajabrändäys on ja miksi sen strateginen johtaminen kannattaa?

MiB På Svenskan Employer Branding -työpajassa 28.11. kävimme Yrsa Landsdorffin kanssa läpi, miksi työnantajabrändäys on nouseva puheenaihe, kun kilpailu osaajista kovenee. Baronan työelämätutkimuksen (2023) mukaan yli kolmasosa työntekijöistä harkitsee työpaikan vaihtoa, ja väestön ikääntyminen luo uusia haasteita työelämälle.  

Kaikilla organisaatioilla on työnantajabrändi, olipa se sitten tietoisesti rakennettu tai ei. Työnantajabrändi kuvastaa työnantajan pyrkimyksiä luoda mielikuvia nykyisten ja tulevien työntekijöiden mielissä siitä, millainen työnantaja he ovat ja millaista työpaikkaa he tarjoavat.

Menestyksekäs työnantajabrändäys vaatii suunnitelmallista, johdonmukaista ja pitkäjänteistä toimintaa. Se ei vain tue organisaation strategisia tavoitteita, vaan myös parantaa työntekijäkokemusta ja helpottaa rekrytointia sopivien osaajien houkuttelemiseksi ja epäsopivien torjumiseksi.  

Työnantajabrändäyksen strateginen johtaminen

Parhaimmillaan työnantajabrändäystä johdetaan strategisesti. Vaikka yksittäinen taho ei voi yksin määrittää työnantajabrändiä, jokainen organisaation edustaja, oli kyseessä sitten johtaja tai harjoittelija, vaikuttaa omalta osaltaan työnantajabrändiin. On tärkeää määritellä strateginen omistajuus varmistaakseen, että työnantajabrändiä johdetaan tehokkaasti ja että se pysyy johdon agendalla. Ilman selkeää vastuuta työnantajabrändi voi usein jäädä vähemmälle huomiolle, ja puheet 'strategisen työnantajabrändäyksen' merkityksestä voivat jäädä vain tyhjiksi sanoiksi ilman konkreettisia toimia.

Strateginen omistajuus muodostaa perustan, joka mahdollistaa työnantajabrändäyksen strategisen ja tavoitteellisen johtamisen, etenkin tiimityöskentelyn kautta, joka mahdollistaa monipuolisten näkökulmien esiin tuomisen ja takaa parhaan mahdollisen lopputuloksen. Parhaimmillaan tämä perustuu selkeään vetovoimastrategiaan, joka on uskottava, relevantti ja erottuva, pohjautuen organisaation HR-strategiaan, viestintä- ja brändistrategiaan sekä markkinointistrategiaan.

Työnantajalupaus avaimena työnantajabrändin strategiseen johtamiseen

Työnantajalupaus, tunnettu myös nimellä työnantajan arvolupaus (Employer Value Proposition, EVP), on työnantajabrändin omistajan tärkein työkalu. Se kuvaa sitä, millaista lisäarvoa organisaatio tarjoaa työntekijöilleen ja millainen se on työnantajana. Aitous, erottuvuus ja houkuttelevuus ovat sen tärkeimpiä ominaisuuksia, joista aitous on merkityksellisin. Työnantajalupauksen on oltava aito ja rehellinen, mikä edellyttää todellisen työntekijäkokemuksen ymmärtämistä organisaatiossa. Työnantajabrändin aitoutta voidaan arvioida sen perusteella, kuinka hyvin se vastaa nykyisten työntekijöiden käsitystä organisaatiosta ja houkuttelee potentiaalisia osaajia. Erottuva ja houkutteleva työnantajalupaus vaatii keskittymistä kohderyhmän tarpeisiin, jotta se puhuttelee ja sitouttaa organisaation kannalta keskeisiä osaajia.

Strategisen työnantajabrändäyksen toteuttaminen käytännössä  

Strategisen työnantajabrändäyksen toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua ja monitahoista lähestymistapaa. Se rakentuu työnantajalupaukseen, joka heijastaa organisaation johdon visiota ja strategiaa työnantajabrändäyksen kulmakivinä. Strategiassa käsitellään henkilöstön osaamista, substanssia ja asiakaskokemusta. Paras tulos saavutetaan omalla vetovoimastrategialla, joka ohjaa työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin kehittämistä eri tasoilla organisaatiossa. 

Strategisen työnantajabrändäyksen toteuttaminen vaatii tehokasta toimintaa useilla eri tasoilla organisaatiossa. Ensimmäisellä tasolla keskitytään organisaation esittäytymiseen, toisella tasolla työntekijätarinoiden ja testimonial-puheenvuorojen jakamiseen, kolmannella tasolla keskitytään avainhenkilöiden näkyvyyteen, neljännellä tasolla vaikutusvaltaisten yhteistyökumppaneiden kanssa toimimiseen ja viidennellä tasolla viestinnällisten tempausten toteuttamiseen. Näitä kaikkia elementtejä tarvitaan strategian käytännön toteutuksessa. Osastojen ja tiimien välinen yhteistyö on näin ollen ratkaisevan tärkeää kokonaisvaltaisen ja vaikuttavan työnantajabrändin luomisessa.

Vetovoimainen työntajabrändi MiBin kumppanuuden avulla

Mothers in Business (MiB) Ry:n kumppanuus tarjoaa organisaatioille tehokkaan keinon vahvistaa vetovoimaansa perheystävällisyyden ja tasa-arvon kautta. MiB tarjoaa monipuolista koulutusta ja asiantuntemusta, joka auttaa organisaatioita kehittämään perheystävällisempää ja tasa-arvoisempaa työympäristöä.

MiBin uusi kumppanuuskonsepti, MiB CSR Partners, mahdollistaa organisaatioiden sisäisen kulttuurin vahvistamisen, työntekijäkokemuksen parantamisen ja positiivisen vaikutuksen työnantajabrändiin MiBin tarjoamilla koulutuksilla 'Perheystävällinen johtaminen', 'Perhevapaamyönteinen työpaikka', 'Tasa-arvoinen rekrytointi' ja 'Perheen ja työelämän yhteensovittaminen', jotka tarjoavat konkreettisia työkaluja perheystävällisyyden ja tasa-arvon integroimiseksi osaksi organisaation toimintatapoja. MiBin koulutukset auttavat vahvistamaan organisaatioiden työnantajabrändiä, osoittaen sitoutumista näihin arvoihin.

MiB toimii merkittävässä roolissa yhteiskunnallisessa keskustelussa ja edistää työelämän muutoksia. Osallistuminen MiBin koulutuksiin MiB CSR Partnerina on tehokas tapa osoittaa organisaation sitoutumista perheystävällisyyteen ja tasa-arvoon, mikä heijastuu myönteisesti sekä työntekijäkokemukseen että työnantajabrändiin.

Tämän vuoden loppupuolella on vielä mahdollisuus syventää tietämystä työnantajabrändin rakentamisessa osallistumalla Yrsa Landsdorffin vetämään "Employee Life Cycle" -työpajaan tiistaina 12.12. Työpajassa käsitellään työntekijän eri vaiheita ja niiden merkitystä sekä keinoja työntekijäkokemuksen parantamiseksi, parhaiden työsuoritusten saavuttamiseksi ja työntekijöiden sitouttamiseksi. Tämä interaktiivinen tilaisuus tarjoaa käytännön työkaluja, joiden avulla voit vahvistaa omaa organisaatiotasi. Työntekijän elinkaaren ymmärtäminen ja tukeminen ovat avaintekijöitä paremman työntekijäkokemuksen, menestyksekkään ja hyvinvoivan työympäristön rakentamisessa.

Yhteenveto

Osaajapula ja kilpailu työntekijöistä ovat saaneet organisaatioiden ymmärtämään Vetovoimainen työnantajabrändi on avain menestykseen nykyisillä työmarkkinoilla, ja sen rakentaminen edellyttää suunnitelmallista ja johdonmukaista panostusta organisaation eri tasoilla. MiBin kumppanuus tarjoaa käytännönläheisen tavan vahvistaa työnantajabrändiä perheystävällisyyden ja tasa-arvon pohjalta. MiBin koulutukset tarjoavat konkreettisia työkaluja, jotka auttavat organisaatioita integroimaan nämä arvot osaksi päivittäistä toimintaansa ja vahvistamaan brändiään.

Liittymällä MiB CSR Partnersiksi organisaatio osoittaa sitoutumistaan perheystävällisyyden ja tasa-arvon edistämiseen. Tämä sitoutuminen vaikuttaa myönteisesti sekä työntekijäkokemukseen että työnantajabrändiin. Yhteistyö MiBin kanssa mahdollistaa osallistumisen perheystävällisyyden ja tasa-arvon edistämiseen sekä yhteiskunnallisesti että organisaation sisällä. Yhdessä voimme luoda maailmaa, joka on entistäkin perheystävällisempi ja tasa-arvoisempi.

Blogikirjoituksen on kirjoittanut MiBin Kehittämispäällikkö Linda Gustafsson, joka vastaa MiBin pitkäjänteisistä strategisista kumppanuuksista ja vastaa MiBin yhteistyökysymyksiin.

Tutustu MiB Trusted Partnereihin tästä, MiBin muihiin strategisiin kumppanuksiin tästä ja täytä meidän lomake tässä tai laita sähköpostia (linda@mib.fi) jos MiB CSR Partners, muu kumppanuus tai yhteistyö kiinnostaa.


Mothers in Business on järjestö äideille, jotka ovat kiinnostuneita urastaan. Meidän tavoitteenamme on perheystävällisempi ja tasa-arvoisempi työelämä sekä naisten työmarkkina-aseman parantaminen. Järjestämme vuosittain satoja tapahtumia, jotka kehittävät ammatillista osaamista ja lisäävät hyvinvointia. Yli neljän tuhannen MiB-äidin joukko takaa vertaistuen ja arvokkaiden verkostojen kasvamisen.

Liity jo tänään - rakkaudesta uraan ja perheeseen.