Perhevapaauudistuksessa oikeansuuntainen viesti tasa-arvosta – joustojen lisääminen tärkeää

Julkisuuteen on tullut tietoja perhevapaauudistuksen etenemisestä 1+7+7-muotoisena. Mallissa synnyttävälle vanhemmalle olisi yhden kuukauden raskausraha, ja sen jälkeen molemmille vanhemmille omat seitsemän kuukauden kiintiönsä. Näistä kiintiöistä korkeintaan kolme kuukautta voisi luovuttaa toiselle vanhemmalle. Uraäitien järjestö Mothers in Business on iloinen isien kiintiön kasvamisesta. Järjestö on kuitenkin huolissaan vapaasti jaettavan osuuden suuruudesta, sillä nykyään jaettavat kuukaudet ovat kasaantuneet lähes yksinomaan äideille. Muuttuva työelämä ja perheiden erilaiset tilanteet vaativat myös uusia joustoja järjestelmään.

“Mallin 7+7-muotoilu on kaivattu viesti tasa-arvosta. Kysymykseksi kuitenkin jää, onko se riittävä muuttamaan asenteita niin, että tasajako koetaan perheissä luontevaksi valinnaksi, jota myös työnantajat tukevat”, Mothers in Businessin varapuheenjohtaja Sanna Kranjc pohtii.

Sanna Kranjc

Nyt voimassaolevassa perhevapaajärjestelmässä jaettavaa vahempainvapaaosuutta on noin kuusi kuukautta. Tästä isät käyttävät kuitenkin vain pari prosenttia, ja loppu on kasaantunut äideille. Kansainväliset esimerkit antavat vahvan näytön siitä, että isille kiintiöidyn perhevapaaosuuden kasvattaminen on tehokas keino jakaa hoivavastuuta.

“Niin perheissä kuin työnantajienkin piirissä isän perhevapaaosuudeksi mielletään usein vain hänelle korvamerkityt vapaat. Suurempi kiintiö vahvistaa isien tasavertaisempaa asemaa lastensa hoivassa. Perhevapaiden tasaisempi jako heijastuu pidemmällä aikavälillä myös asenteisiin hoivan työnjaosta ja lisää tasa-arvoa työelämässä ja koko yhteiskunnassa. Siksi se, miten 7+7-mallia siirrettävine kuukausineen tullaan käytännössä perheissä ja työpaikoilla tulkitsemaan, on niin tärkeää”, Kranjc uskoo.

Nykytyöelämä ja perheiden erilaiset tilanteet vaativat joustavampaa järjestelmää

Mothers in Business on ehdottanut omaa 9+9-perhevapaamallia, jossa perhevapaaosuudet kiintiöitäisiin vanhempien välillä tasan, ja niitä voisi käyttää huomattavasti nykyistä joustavammin. Vapaita olisi mahdollista pitää joustavasti vuorotellen, osa-aikaisesti ja pidemmällä aikavälillä aina lapsen kouluikään saakka. Järjestö pitää tärkeänä myös sitä, ettei vanhempainvapaakuukausia ole pakko käyttää yhtäjaksoisesti, vaan jos toinen vanhemmista haluaa olla ensin kotona omia kiintiökuukausiaan pidempään, siihen ei ole pakko käyttää toisen vanhemman kuukausia, vaan voi käyttää esimerkiksi kotihoidontukea.

“Jäämme mielenkiinnolla odottamaan uusia joustoja, joilla järjestelmä saadaan paremmin vastaamaan nykytyöelämää ja perheiden erilaisia tilanteita. Nykyinen perhevapaan ja työnteon vastakkainasetteleva on/off-malli on täysin eilistä päivää, ja sen purkaminen edistäisi työn ja perhe-elämän joustavaa yhteensovittamista. Hyvin sujuva arki lisää työssä jaksamista ja on myös työnantajan etu”, Kranjc sanoo

Sanna Kranjc, p. 050 535 1988, sanna.kranjc@mib.fi.

Mothers in Business (MiB) yhdistää yli 4000 urahenkistä äitiä, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa. | https://www.mothersinbusiness.fi/