Perhevapaauudistuksessa hyvät edellytykset modernin ja joustavan mallin aikaansaamiseksi

Hallituksen perhevapaamallissa lisääntyvät joustot ovat tervetullut uudistus, toteaa uraäitien yhdistys Mothers in Business. Joustomahdollisuudet kaipaavat toteutuakseen työelämältä perheystävällisyyteen panostamista ja halua edistää työn ja perheen yhteensovittamista.

Hallituksen perhevapaamalli esiteltiin 5.2.2020. Malli kasvattaa ansiosidonnaisten vapaiden kokonaispituutta ja varaa molemmille vanhemmille 164 päivärahapäivää, joista 69 päivää voi siirtää toiselle vanhemmalle. Lisäksi synnyttävälle vanhemmalle on kiintiöity 30 päivän raskausraha. Uudistus lisää myös tuntuvasti joustoja: jatkossa vanhempainrahaa voisi käyttää lyhyissä pätkissä ja jopa yksittäisinä päivinä.

Susanna Mikkonen / Kuva: Suvi Kivimaa, Studio Torkkeli

“Perhevapaisiin suunnitteilla olevat joustot ovat odotettu ja tervetullut uudistus nykymalliin”, kommentoi Mothers in Business -verkoston puheenjohtaja Susanna Mikkonen

“Perhevapaan ja työssäkäynnin vastakkainasettelusta on aika päästä eroon, ja uudistaa perhevapaat vastaamaan perheiden ja muuttuvan työelämän tarpeita.”

Perheet toivovat monipuolisia joustoja

Mothers in Business kysyi jäsentensä keskusteluryhmässä toiveita perhevapaauudistuksen joustoille. Yhdistyksen jäsenet toivovat uudistukselta monipuolisia joustoja. Erityisesti toivottiin mahdollisuutta tehdä perhevapaan aikana nykyistä joustavammin osa-aikatyötä ja säästää käyttämättä jääneet vapaapäivät myöhemmin pidettäviksi. Vapaita tulisi myös voida käyttää pidemmällä aikavälillä aina lapsen kouluikään saakka.
Lisäksi uraäidit nostivat esiin mm. seuraavia ideoita:

• Mahdollisuus pilkkoa vapaat yksittäisiksikin vapaapäiviksi

• Ei rajoituksia sille, kuinka monessa osassa vapaat voi pitää

• Mahdollisuus jatkaa töissä laskettuun aikaan saakka, mikäli raskaana olevan vointi niin sallii. Säästyvät vapaapäivät voisi siirtää myöhemmin käytettäviksi.

• Perhevapaapäiviä tulisi voida jakaa vanhempien lisäksi myös muille lapsen tärkeille aikuisille, esimerkiksi isovanhemmille

• Mahdollisuus olla toisen vanhemman kanssa yhtä aikaa kotona nykyistä pidempään

• Mahdollisuus päättää itse vapaasti, milloin aloittaa osittaisen vanhempainvapaan pitämisen, tarvittaessa vaikka heti lapsen synnyttyä

• Mahdollisuus käyttää kotihoidon tukea vanhempien vanhempainvapaajaksojen välissä

• Mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen kaikille, ei vain 6 kk:n työssäoloehdon täyttäville. Osittaisen hoitovapaan tulisi olla työntekijän subjektiivinen oikeus ja työnantajalla lakisääteinen velvollisuus sopeuttaa työmäärää

• Joustojen kasvaessa myös varhaiskasvatukseen pääsyn tulee olla entistä sujuvampaa.

Työelämän perheystävällisyys mahdollistaa joustot

Uudenlaiset joustomahdollisuudet edellyttävät työnantajilta aitoa perheystävällisyyttä ja tahtoa panostaa työn ja perheen yhteensovittamiseen. Uraäitien järjestö katsoo, että joustavuuden lisääminen on myös työnantajan etu.

“Perhevapaiden osalta mietitään usein niiden aiheuttamia kustannuksia, mutta suuremman haasteen työnantajalle saattaakin aiheuttaa arvokkaan ja ainutlaatuisen osaamisen poistuminen vapaajakson ajaksi”, uskoo Susanna Mikkonen. “Joustava ja osa-aikatyön mahdollistava perhevapaajärjestelmä auttaa pitämään yksilön osaamista yllä ja mahdollistaa samalla osaamisen pysymisen työnantajan käytössä.”

Yhdistys uskoo, että perheiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen vaikuttaa positiivisesti työntekijöiden hyvinvointiin ja sitoutumiseen. Perheystävällisyys on urahenkisille vanhemmille merkittävä kriteeri niin uuden työpaikan valinnassa kuin nykyiseen sitoutumisessa.

“Perheystävällisyyteen panostaminen ja joustojen mahdollistaminen maksavat itsensä takaisin. Työn ja perheen yhteensovittamisen tukeminen on hyvä keino sitouttaa työntekijöitä ja varmistaa, että paras osaaminen pysyy organisaation käytössä”, kannustaa Mikkonen.

Lisätietoja: Susanna Mikkonen, susanna.mikkonen@mib.fi, p. 0509117367

Valokuva Susanna Mikkosesta (kuva: Suvi Kivimaa, Studio Torkkeli): https://drive.google.com/open?id=1ZoLxjRtzBDd69hz8dLsiZYlGV1S0bwcy

Mothers in Business (MiB) yhdistää yli 4000 urahenkistä äitiä, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa. | https://www.mothersinbusiness.fi/