Järjestöjen leikkaukset uhkaavat MiBinkin toimintaa - mitä sinä voit tehdä?

”Positiivisempi asenne siitä, että juuri kun on nähnyt samanhenkisiä äitejä, jotka on menestyksekkäästi palannut töihin äidiksi tulemisen jälkeen, ja jotka miettii näitä samoja asioita, niin ei ole enää niin pelokas sen tulevan työelämän ja äitiyden yhteensovittamisen kanssa.”

Mothers in Business MiB ry:n toiminta edistää tasa-arvoa, työn ja perheen yhteensovittamista sekä työelämätaitojen ylläpitämistä perhevapaiden aikana. Myös tätä MiB ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen varoista Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksilla (STEA). Avustuksia uhkaa merkittävät, jopa 60 prosentin, leikkaukset ensi vuonna.

MiBissä avustusta käytetään pienten lasten äitien työelämäosallisuuden, hyvinvoinnin ja voimavarojen vahvistamiseen vapaaehtois-, vertais- ja tapahtumatoiminnalla. STEAn avustusten avulla MiBissä on palkattuna kolme työntekijää. He ovat mahdollistamassa yli kolmensadan vapaaehtoisen järjestämiä koulutuksia ja vertaistapaamisia sekä vaikuttamistyötä. Viime vuoden aikana tällaisia tilaisuuksia järjestettiin yhteensä liki 500 ja niihin kirjattiin arviolta 6000 osallistumiskertaa. Vertaistuki pienlapsivaiheessa koetaan erittäin merkitykselliseksi (MiB ry jäsenkysely 2020).

Avustusten leikkaus heikentäisi luonnollisesti MiBin toimintaedellytyksiä. Käytännössä avustusleikkausten myötä yhä harvempi äiti pääsisi osaksi merkityksellistä ja voimaannuttavaa yhteisöä.

Moni toimintaan osallistunut äiti kokee toiminnan lisänneen omaa hyvinvointia ja vähentäneen yksinäisyyttä perhevapaiden aikana sekä tarjonneen tukea, turvaa ja rohkaisua työn ja perheen yhteensovittamiseen ja työelämään paluuseen perhevapaalta. Oman osaamisen arvioidaan vahvistuneen ja useat ovat saaneet uskoa omiin kykyihinsä ja taitoihinsa hakea esimerkiksi uusiin tai vaativampiin työtehtäviin. Joka kolmas koki omien työllistymismahdollisuuksiensa parantuneen. MiB tarjoaa äideille verkoston, jossa voi kehittää omaa aineetonta pääomaa perhevapaiden aikana ja ylläpitää yhteyttä työelämään.

MiBin toiminnan vaikutukset ulottuvat pitkälle. Euromääräisiä säästöjä toimintaan osallistuneiden omakohtaisista myönteisistä kokemuksista on vaikea arvioida. Tavoitteenamme on yhteiskunta, jossa työ ja perhe kuuluvat samaan arkeen, ja jossa vanhemmilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet toteuttaa itseään ja käyttää osaamistaan työelämässä.

Toivotamme päättäjille rohkeutta varmistaa perheystävällisyyden edistäminen sekä järjestörahoitusten tulevaisuuden järjestely myös näinä haastavina aikoina.

Entä mitä sinä, lukija, voit tehdä? Voit esimerkiksi kehua MiBissä saamaasi vertaistukea kaverille tai sosiaalisessa mediassa. Osa toiminnastamme katetaan jäsenmaksutuloin, voit tukea toimintaamme myös liittymällä jäseneksemme: www.mothersinbusiness.fi/liityjaseneksi.

Perheystävällistä syksyä Jonna LampinenToiminnanjohtaja (sij.)Mothers in Business MiB ry