Kysely uraäideille: Perhepalveluiden laatu vaikuttaa kotikunnan valintaan

Mothers in Business -järjestön tuoreen kyselyn mukaan työssäkäyviä vanhempia houkuttelee saavutettavia ja laadukkaita perhepalveluita ja varhaiskasvatusta tarjoava kunta. Parempien palveluiden perässä ollaan valmiita jopa muuttamaan kunnasta toiseen.

Urasuuntautuneiden äitien Mothers in Business -järjestön (MiB ry) tuoreen kyselyn mukaan houkutteleva asuinpaikka lapsiperheille on kunta, joka tukee työn ja perheen yhteensovittamista laadukkailla ja saavutettavilla lapsiperhepalveluilla. Kyselyyn vastasi joulukuussa 383 äitiä 39 kunnasta ympäri Suomen.

MiB ry:n mukaan perheystävällisyys on kunnille kilpailuvaltti. Kyselyyn vastanneista jopa 52 % voisi harkita muuttavansa toiseen kuntaan parempien lapsiperhepalveluiden perässä. Yhdistyksen mukaan työn ja perheen yhteensovittamisen tukemiseen ja lapsiperhepalveluihin panostaminen kannattaa, jotta kunta säilyy vetovoimaisena asuinpaikkana työssäkäyville.

“Sujuva arki tärkeä kriteeri kotikuntaa valittaessa”, muistuttaa MiB ry:n puheenjohtaja Susanna Mikkonen. “Perheiden perinteiset tukiverkostot, kuten isovanhemmat, eivät aina ole saatavilla, jolloin perhepalvelut ja varhaiskasvatus muodostuvat tärkeäksi tuen lähteeksi ja arkea kannattelevaksi voimaksi.”

Saavutettavuus ja laatu kriteereinä

Kyselyn vastaajat pitivät tärkeänä erityisesti kasvatus- ja opetuspalveluiden sekä muiden perhepalveluiden saavutettavuutta ja laatua. Palveluiden tulisi olla saatavilla lähipalveluna sekä joustavasti silloin, kun perhe niitä tarvitsee.

Tärkeimpänä teemana kyselyssä nousi esiin varhaiskasvatuksen laatu, joka näyttäytyy päiväkotiryhmien hoitajamitoituksessa sekä ryhmien koossa ja pysyvyydessä. Kysyttäessä, miten tärkeänä asteikolla 1–5 vastaajat asioita pitävät, sai varhaiskasvatuksen henkilöstön riittävyys keskiarvon 4,91 ja riittävän pienet ja mahdollisimman pysyvät ryhmät keskiarvon 4,78.

“Lapset viettävät suuren osan ajastaan varhaiskasvatuksessa ja koulussa. On ymmärrettävää, että palvelulta halutaan laatua, jotta vanhemmat voivat turvallisin mielin osallistua työelämään. Helposti saatavilla olevaan ja laadukkaaseen varhaiskasvatukseen panostaminen edistää siis parhaimmillaan työllisyyttä”, kommentoi MiB ry:n toiminnanjohtaja Annica Moore.

Perheystävälliseksi ja vetovoimaiseksi kunnaksi

Mothers in Business selvitti kyselyssään myös reseptiä lapsiperheiden unelmien kunnalle. Yhdistys antaa kuntapäättäjille viisi vinkkiä, joiden avulla kunnan palveluita on mahdollista kehittää työtä ja perhe-elämää yhteensovittavien perheiden tarpeita vastaavaksi.

1. Varmista, että lapsiperheiden palvelut ovat helposti ja joustavasti saatavilla. Panosta perheen toiveiden mukaisten varhaiskasvatuspaikkojen saatavuuteen ympäri vuoden. Lisää työssäkäyviä helpottavia ilta- ja viikonloppuaikoja neuvoloihin ja muihin sote-palveluihin ja kehitä digitaalista ajanvarausta.

2. Panosta perheiden palveluiden ja varhaiskasvatuksen laatuun. Huolehdi varhaiskasvatuksessa riittävän pienistä ryhmäkoista, henkilöstömitoituksen toteutumisesta sekä osaavan ja hyvinvoivan henkilöstön sitouttamisesta.

3. Huolehdi, että lapsiperheiden palvelut ovat saatavilla lähipalveluna. Varmista sujuva polku lähineuvolasta lähipäiväkotiin ja edelleen lähikouluun. Kaupungeissa turvallinen koulumatka on lapsen itsensä käveltävissä tai pyöräiltävissä.

4. Panosta harrastus- ja loma-ajan toimintaan. Vähennä lapsen yksinäistä aikaa tarjoamalla koulupäivän yhteyteen kattavat kerho- ja harrastusmahdollisuudet. Laajenna koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaa myös loma-ajoille.

5. Pidä lapsi kaiken päätöksenteon keskiössä. Perheystävällisyyden tulee toteutua päätöksissä ja budjetoinnissa, ei vain juhlapuheissa. Investoi lapsiperheiden hyvinvointiin ja arvioi päätösten lapsivaikutukset.

Annica Moore ja Susanna Mikkonen.jpg

Lisätietoa:

Yhteenveto kyselyn tuloksista

Valokuvat Annica Mooresta ja Susanna Mikkosesta sekä yhteiskuva

Mothers in Business (MiB) yhdistää noin 4000 urahenkistä äitiä, joille työn ja perheen yhdistäminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa. Kyselyn vastauslinkki lähetettiin järjestön jäsenille sähköpostitse, ja se jaettiin myös järjestön suljetussa Facebook-ryhmässä. Kysely oli avoinna 9.–18.12.2020, ja siihen vastasi 383 jäsentä.