Maahanmuuttajanaisten työllistymisen esteenä rakenteellinen syrjintä ja verkostojen puute

Maahanmuuttajataustaiset äidit kohtaavat suomalaisessa työelämässä ennakkoluuloja ja rakenteellista syrjintää sekä sukupuolen että taustan perusteella. Rekrytointitilanteessa ulkomaalaiselta vaikuttava nimi voi estää pääsemästä työhaastatteluun.

”Olen suomalainen ja puhun suomen kieltä, mutta jo pelkkä nimeni ja ulkonäköni on ollut este päästä työhaastatteluihin. Tiedän, miten rakenteellinen syrjintä työmarkkinoilla vaikuttaa työmahdollisuuksiin ja palkkakehitykseen”, sanoo kokemusasiantuntija Afrah Al-Bayaty

Mothers in Business (MiB) -järjestö kerää tietoa työllistymishaasteista ja niiden ratkaisuista International-hankkeessa, jossa maahanmuuttajaäidit rakentavat verkostoja, kehittävät osaamistaan ja saavat tukea työn ja perheen yhteensovittamiseen.

MiBin vuonna 2022 toteuttaman kyselyn perusteella perheenlisäys ja raskaussyrjintä hidastavat maahanmuuttajanaisten uraa, mutta vielä useampi kokee joutuneensa luopumaan uratavoitteestaan suomen kielen taitamattomuuden vuoksi.

“Kielitaidon lisäksi monen kansainvälisen osaajan este on se, että työpaikoista jopa 70% täyttyy verkostojen kautta. Maahanmuuttajaäidit jäävät suomalaisten verkostojen ulkopuolelle”, kommentoi International-hankkeen asiantuntija Tuovi Bresnahan.

Osaajien rekrytointiin ratkaisuja verkostoista ja kielitaitovaatimusten löyhentämisestä

Mothers in Business -järjestö pitää hallituksen tiedonantoa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämisestä 20 toimenpiteen kautta riittämättömänä. Anonyymin rekrytoinnin edistäminen on hyvä askel kohti syrjimättömyyttä, mutta maahanmuuttajanaisten työllisyyden tukeminen vaatii vaikuttavampia käytännön toimia.

”Maahanmuuttajanaisten kynnystä päästä kosketuksiin työelämän ja yritysten kanssa pitää madaltaa. Tehokas tapa tähän on luoda maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille yhteisiä verkostoja, joissa he vaihtavat osaamista, kontakteja ja tietoa”, Tuovi Bresnahan sanoo.

Bresnahan on huolissaan hallituksen aikeista vaatia työperusteisella oleskeluluvalla Suomessa olevaa poistumaan maasta, jos työsuhde päättyy eikä uutta työsuhdetta ole solminut kolmessa kuukaudessa. Verkostojen puute hidastaa rekrytointiprosesseja.

MiBin International-hankkeen aikana maahanmuuttajaäidit ovat osallistuneet yritysvierailuihin, joissa he tutustuvat englanniksi palkkaaviin organisaatioihin.

”Monet edelläkävijäyritykset sopeuttavat kielitaitovaatimuksiaan osaajan mukaan. Suorat kontaktit näihin yrityksiin osoittavat maahanmuuttajaäideille, että heidän osaamiselleen on kysyntää. Ne tarjoavat monelle ensimmäisen kosketuksen työelämään.”

Hankeasiantuntija Tuovi Bresnahan, p. 044 706 4675, tuovi.bresnahan@mib.fi
Kokemusasiantuntija Afrah Al Bayaty, p. 044 084 2852, contact@mastersmindcoach.com

Urahenkisten äitien verkoston Mothers in Business (MiB) ry:n International -hanke edistää maahanmuuttajataustaisten äitien verkostoitumista, osaamisen kehittämistä ja osallisuutta työelämässä sekä työn ja perheen yhteensovittamista. Hanke tekee vaikuttamistyötä suomalaisen työelämän monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden puolesta. STEA-rahoitteinen hanke on käynnissä 2021-2024.