Tiedote 28.8.2023: Menoleikkaukset osuvat myös tasa-arvotoimiin – miten käy työelämän tasa-arvolle Orpon hallitusohjelmassa?

Tiedote: julkaisuvapaa 28.8.2023

Petteri Orpon hallitus haluaa edistää työelämän tasa-arvoa ja kitkeä kaikenlaisen syrjinnän työelämästä. Mothers in Business -järjestö arvioi, että osa suunnitelluista menoleikkauksista ja hallitusohjelman kirjauksista kuitenkin vaikeuttaa tasa-arvotavoitteiden saavuttamista.

28.8. julkaistussa valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa esitetään leikkauksia perhevapaajärjestelmään. Perhevapaakorvausta, jota työnantajalle maksetaan naispuolisen työntekijän vanhemmuudesta aiheutuvista kustannuksista, aiotaan leikata heti vuonna 2024. Lisäksi hallitusohjelmassa suunnitellaan vuodelle 2025 luopumista vanhempainrahan ensimmäisen 16 arkipäivän ajalta korotettuna maksettavasta vanhempainrahasta.

Urahenkisiä äitejä yhdistävä Mothers in Business (MiB) -järjestö varoittaa, että leikkaukset saattavat viedä työelämän tasa-arvoa taaksepäin.

“Vasta voimaan astuneella perhevapaauudistuksella on haluttu lisätä isien perhevapaiden käyttöä ja edistää näin tasa-arvoa ja naisten asemaa työelämässä”, kertoo MiBin toiminnanjohtaja Annica Moore. “Suunniteltu vanhempainrahan korotuksen poistaminen ei kannusta isiä perhevapaille ja vaikeuttaa tasa-arvoisten TES-kirjausten saamista entisestään. Perhevapaakorvauksen leikkaaminen taas voi johtaa siihen, että työnantaja entistä todennäköisemmin palkkaa mieluummin miehen kuin naisen.”

Myös pääministeri Petteri Orpo on Ylen haastattelussa todennut, että naisten asema saattaa työelämässä heiketä perhevapaakorvauksen leikkaamisen myötä.

Annica Moore olisi toivonut, että leikkausten sijaan hallitus olisi esimerkiksi lähtenyt kehittämään kotihoidon tukea, johon ei perhevapaauudistuksessa koskettu. Moore näkee, että tuki on tällä hetkellä niin pieni, että se ajaa naisia köyhyysrajalle tai vähintään taloudelliseen riippuvuuteen mahdollisesta kumppanista. Pitkään käytettynä tuki vaikuttaa heikentävästi naisten työllisyyteen, ansiokehitykseen ja tulevaan eläkeeseen.

Raskaussyrjinnän kitkemiseksi tarvitaan lakimuutoksia

Tasa-arvon edistäminen on viime vuosina painottunut hallitusohjelmissa eri tavoin. Orpon hallitusohjelmassa tasa-arvo on mainittu 27 kertaa, Marinin hallitusohjelmasta mainintoja löytyy 75 ja Sipilän ohjelmasta kuusi.

Mothers in Business -järjestö katsoo, että pyrkimys edistää työelämän tasa-arvoa näkyy Orpon hallitusohjelmassa, mutta osa kirjauksista tekee tasa-arvon edistämisestä käytännössä hyvin vaikeaa.

“Hallitusohjelman kirjaukset työelämän tasa-arvosta ovat osin ristiriitaiset”, kommentoi Annica Moore. “Esimerkiksi raskaussyrjintää halutaan torjua, mutta toiset ohjelman kirjaukset tekevät siitä käytännössä mahdotonta.”

Raskaus- ja perhevapaasyrjinnän osalta Moorea huolettavat erityisesti hallitusohjelman kirjaukset määräaikaisten työsopimusten solmimisen helpottamisesta ja työntekijän irtisanomissuojan heikentämisesta. Jo nyt määräaikaiset työsuhteet kasautuvat naisille, ja varsinkin määräaikaisia työsuhteita päätetään perhevapaisiin. Vuonna 2018 nuorista 25–34-vuotiaista naisista määräaikaisessa työsuhteessa työskenteli 28 prosenttia, vastaavasti saman ikäisistä miehistä 17 prosenttia. 36 % MiBin jäsenistä on kohdannut työelämässä perhetilanteeseen liittyvää syrjintää.

Marinin hallitus pyrki kaudellaan tekemään lakimuutoksia raskaussyrjinnän torjumiseksi, mutta ei onnistunut viemään muutoksia läpi.

“Syrjinnän kitkemiseksi tarvitaan vihdoin konkreettisia lainsäädännöllisiä toimia. Tasa-arvolaki on uudistettava ja raskaana olevan irtisanomissuojaa on parannettava myös määräaikaisissa työsuhteissa,” Moore vaatii. “Palkkauksen kynnyksen laskeminen on toki myös arvokasta, mutta sitä ei saisi tehdä raskaus- ja perhevapaasyrjinnän kustannuksella.”

Hyvinä kirjauksia hallitusohjelmassa Moore pitää poikkihallinnollisen tasa-arvo-ohjelman luomista sekä samanpalkkaisuuden ja palkka-avoimuuden edistämistä. Palkka-avoimuuden edistämisen osalta kunnianhimon taso on kuitenkin asetettu vain EU-direktiivin minimiin. Lisäksi erityistä huomiota tulisi kiinnittää palkkakuopassa oleviin naisvaltaisiin hoiva-aloihin, joita vaivaa valtava työvoimapula.

Toiminnanjohtaja Annica Moore, p. 044 705 7333, annica.moore@mib.fi