“Haluaako hallitus lisätä vai ehkäistä raskaussyrjintää?” Uraäitien järjestö analysoi hallitusohjelman ristiriitaiset kirjaukset

Orpon hallitusohjelmassa halutaan ehkäistä raskaus- ja perhevapaasyrjintää, mutta samaan aikaan helpotetaan määräaikaisten työsopimusten solmimista. Työntekijän oikeuksiin kohdistuvat kirjaukset heikentävät entisestään naisten asemaa työmarkkinoilla.

Petteri Orpon hallitusohjelman kunnianhimoisena tavoitteena on edistää työelämän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä kitkeä kaikenlainen syrjintä työelämästä.

Hallitusohjelmassa luvataan kohdistaa tehokkaampia keinoja erityisesti raskauteen ja perhevapaisiin perustuvan syrjinnän ehkäisyyn. Keinoja ei kuitenkaan avata tarkemmin, eikä lakimuutoksia esitetä. Lakimuutosten sijaan syrjintään pyritään puuttumaan edistämällä syrjintää koskevan lainsäädännön noudattamista “tehokkaammalla informoinnilla ja hyvien käytäntöjen levittämisellä”.

“Hallitusohjelmaan kirjattu informointi ja hyvien käytänteiden levittäminen kuulostaa riittämättömältä keinolta puuttua työelämässä rehottavaan raskaus- ja perhevapaasyrjintään”, kommentoi Mothers in Business -järjestön (MiB) toiminnanjohtaja Annica Moore.

“Marinin hallitus pyrki tekemään lakimuutoksia raskaussyrjinnän torjumiseksi, mutta ei onnistunut viemään muutoksia läpi. Syrjinnän kitkemiseksi tarvitaan tasa-arvolain uudistus. Raskaana olevan irtisanomissuojaa on parannettava myös määräaikaisissa työsuhteissa.”

Raskaus - ja perhevapaasyrjintä on keskeinen työelämän tasa-arvoa jarruttava ongelma. MiBin jäsenistä 36 % on kohdannut työelämässä perhetilanteeseen liittyvää syrjintää.

Työntekijän oikeuksien heikentäminen lisää raskaussyrjintää

Hallitusohjelmassa aiotaan helpottaa määräaikaisten työsopimusten solmimista ja heikentää työntekijän irtisanomissuojaa. Jatkossa enintään vuoden määräaikainen työsopimus ei vaatisi erityistä perustetta ja työntekijän irtisanomiseen riittäisi ”asiallinen syy”.

Annica Moorea kirjaukset huolettavat. Jo nyt määräaikaiset työsuhteet kasautuvat naisille, ja työsuhteita päätetään perhevapaisiin. Määräaikaiset työsuhteet ovat yleisiä erityisesti nuorilla naisilla. Vuonna 2018 nuorista 25–34-vuotiaista naisista määräaikaisessa työsuhteessa työskenteli 28 prosenttia, vastaavasti saman ikäisistä miehistä 17 prosenttia.

“Haluaako hallitus lisätä vai ehkäistä raskaussryrjintää?” Moore ihmettelee. “On olemassa suuri vaara, että työntekijän oikeuksiin kohdistuvat kirjaukset heikentävät entisestään naisten asemaa työmarkkinoilla. Pahimmillaan uudistus ajaa nuoret naiset yhä suurempaan epävarmuuteen ja määräaikaisten työsuhteiden kierteeseen. Taloudellisella epävarmuudella on suora vaikutus myös ihmisten lapsitoiveisiin ja perheellistymismahdollisuuksiin.”

Hallitus aikoo myös laskea naispuolisen työntekijän työnantajalle maksettavaa perhevapaakorvausta nykyisestä 2500 eurosta 1500 euroon. Työnantaja voi hakea korvausta kustannuksista, jotka aiheutuvat naispuolisen työntekijän vanhemmuudesta.

“Perhevapaakorvauksen määrän alentaminen saattaa entisestään vähentää työnantajien halukkuutta palkata perheellistyviä naisia”, Annica Moore arvioi.

Moore vaatii, että kaavailluissa uudistuksissa arvioidaan tarkemmin vaikutukset työelämän tasa-arvoon ja naisten työmarkkina-asemaan. Lisäksi tulee varmistaa, etteivät uudistukset lisää raskaus- ja perhevapaasyrjintää.

Toiminnanjohtaja Annica Moore, p. 044 705 7333, annica.moore@mib.fi

Mothers in Business (MiB) yhdistää yli 4000 äitiä, joille työn ja perheen yhteensovittaminen on luonnollinen osa arkea. Järjestö tarjoaa mahdollisuuksia työelämätaitojen ja oman osaamisen kehittämiseen ja edistää äitien asemaa työelämässä ja yhteiskunnassa. | https://www.mothersinbusiness.fi/