Perhevapaauudistuksen siirrettävissä olevat kiintiöt valuisivat yhä pääosin äideille

Urahenkisiä äitejä yhdistävän Mothers in Business -järjestön jäsenistä 77 prosenttia luovuttaisi isälle kiintiöityjä perhevapaakuukausia äidille, mikäli hallituksen ehdottama 1+7+7-perhevapaamalli toteutuisi. Järjestön jäsenkyselyyn vastanneet äidit pitävät  pidempiä ansiosidonnaisia perhevapaita ja isien kiintiön kasvattamista nykymuotoista kotihoidontukea tärkeämpänä. Kyselyyn vastasi yli 550 äitiä.

Postiviidakkoon sopiva kuvan koko.png

Hallitus on ehdottanut perhevapaauudistuksen pohjaksi 1+7+7 -mallia. Mallissa olisi kummallekin vanhemmalle seitsemän kuukauden kiintiö, josta korkeintaan kolme kuukautta voisi luovuttaa toiselle vanhemmalle. Lisäksi synnyttävälle vanhemmalle olisi varattu yhden kuukauden raskausraha. Uudistuksen tavoitteeksi on ilmoitettu perhevapaiden ja hoitovastuun jakautuminen perheissä tasaisesti molempien vanhempien kesken, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vahvistuminen työelämässä sekä sukupuolten välisten palkkaerojen pieneneminen.

Kuitenkin Mothers in Businessin jäsenkyselyn mukaan kolme neljästä äidistä arvioi, että heidän perheessään isän tai puolison kuukausia olisi luovutettu äidin käyttöön, mikäli ehdotettu malli olisi ollut voimassa edellisen lapsen syntyessä. Yli puolet (55 %) kertoo, että todennäköisesti kaikki kolme luovutettavissa olevaa kuukautta olisi siirretty äidille.

“Näen tuloksien valossa riskejä, että tässä ei saavuteta niitä tavoitteita, joita uudistukselle on asetettu. Nykyjärjestelmässä on jo reilun puolen vuoden vapaasti jaettavissa oleva vanhempainvapaa, josta isät kuitenkin käyttävät vain muutamia prosentteja. Tämä vaikuttaa suoraan naisten työmarkkina-asemaan,” järjestön toiminnanjohtaja Annica Moore toteaa.

Isien kiintiöiden kasvattaminen saa vahvaa tukea kyselyn vastaajilta. Sitä pitää tärkeänä kolme neljästä vastaajasta, joista yli puolet erittäin tärkeänä. Huomionarvoista on myös, että lähes puolet vastaajista (46 %) toteaa, että taloudellinen kannuste, kuten rahallinen bonus kiintiön viimeisen kuukauden käyttämisestä tai se, että jaetun kiintiön osalta korvausperuste olisi suhteessa pienempi, todennäköisesti vaikuttaisi päätökseen perhevapaiden jakamisesta.

“Uudistuksen antama signaali perheille ja työmarkkinoille on tärkeä. Uudistuksen tulee vaikuttaa myös asenteisiin, sekä oletuksiin isän ja äidin tehtävänjaosta lasten hoivaan liittyen. Modernit, lastensa elämässä enemmän läsnä olevat isät ovat kasvava trendi, ja muun muassa työnantajien olisi korkea aika alkaa arvostaa isien perhevapaita enemmän”, Moore linjaa.

Kotihoidontuen säilyttäminen nykymuodossa taas jakaa mielipiteitä. Tärkeää tai erittäin tärkeää se on vain 26 prosentille vastaajista. Huomattava osa (40 %) ei pidä asiaa yhtään tärkeänä tai vain vähän tärkenä. Kyselyn vastaajat pitävät ansiosidonnaisia perhevapaita ja isien kiintiön kasvattamista siis tärkeämpänä kuin nykymuotoisen kotihoidon tuen säilymistä.

Työssäkäyvät äidit kaipaavat isoja muutoksia nykymalliin

Urahenkiset äidit toivovat perhevapaauudistukselta lisää joustoja työn ja perheen yhteensovittamiseen. “Nykyinen malli asettaa turhaan työskentelyn ja perhevapaat vastakkain. Jäseniemme vastauksista näkyy selkeä toive ja tarve mahdollisuudelle työskennellä joustavammin perhevapaiden ohella. Tämän mahdollistaisi esimerkiksi perhevapaiden pitäminen osa-aikaisesti sekä niiden jaksottaminen nykyistä pidemmälle”, Moore kertoo.

Erityisesti nykymallin vaatimukseen kaikkien ansiosidonnaisten vapaiden pitämisestä yhtäjaksoisesti toivotaan muutosta. Neljä viidestä vastaajasta pitää tärkeänä sitä, että uudistuksen jälkeen toinen vanhemmista voi olla ansiosidonnaisen kiintiönsä perään hoitovapaalla tai työelämässä, ennen kuin toinen vanhempi käyttää oman ansiosidonnaisen osuutensa. Erittäin tärkeää tämä on peräti 55 prosentille vastaajista.

“Moni vastaajista toivoo, että voisi halutessaan viettää pidemmän ajan kotona vauvan kanssa siten, että myös isälle jää sen jälkeen mahdollisuus ansiosidonnaisiin vapaisiin. Tämä toisi malliin joustavuutta, ja mahdollistaisi perheiden näköisiä valintoja“ Moore lisää.

Yhteenveto kyselyn tuloksista

Toiminnanjohtaja Annica Moore, p. 050 352 5347, annica.moore@mib.fi

Hallituksen varapuheenjohtaja Sanna Kranjc, p. 050 535 1988, sanna.kranjc@mib.fi

Valokuvat Annica Mooresta / Suvi Kivimaa, Studio Torkkeli