Homma etenee, olet saanut kutsun tapaamiseen, hieno juttu! Huoli pois, sillä nykyään työhaastattelu ei (ainakaan toivottavasti missään) ole enää tilanne, jossa hakija yrittää kaikin keinoin vakuuttaa yrityksen edustajat omasta ylivertaisuudestaan. Päinvastoin, kyseessä on tutustuminen ja keskustelu, jossa selvitetään löytyykö haastateltavan ja yrityksen välille yhteistyömahdollisuuksia, sopiiko arvot yhteen, löytyykö matchia? Tällä hetkellä myös yrityksen pitää onnistua myymään itsensä tekijälle. Työnantajat ovat jo pitkään tsekkailleet lupaavien ehdokkaiden suosituksia, mutta nykyään on täysin tavallista, että myös ehdokkaat tsekkailevat työnantajia. Jos sinulla on tuttuja jotka tuntevat yrityksen työnantajakulttuuria syvemmin ja omakohtaisen kokemuksen kautta, hyödynnä ihmeessä tämä tilaisuus saada lisätietoa!
Mielestäni yksi erinomaisimpia keinoja erottautua muista hakijoista on se kohta, kun kysytään, että "entä olisko sulla meiltä jotain kysyttävää?". Aina pitäisi olla! Esittämällä hyviä kysymyksiä osoitat olevasi aidosti kiinnostunut ja perehtyneesi yritykseen sekä alaan.
Ennen haastattelua tutustu yrityksen verkkosivujen "ajankohtaista", "uutiset" tms. osioon. Mikäli viime aikoina on tapahtunut merkittäviä yritysostoja, kauppoja, organisaatiouudistuksia, tartu niihin ja kysy vaikka missä mennään ja miten tämä uudistus on vaikuttanut työhön/rooliisi/paineeseen/johtamiseen tai muuhun.
Ennen haastattelua tee yrityksen nimellä haku Kauppalehden verkkosivuilla. Löytyykö jotain kiinnostavaa, mistä voisit kysyä tarkemmin?
Kysy miten yrityksellä menee, mikä on taloudellinen tilanne? Mikä oli tavoite tälle vuodelle ja näyttääkö siltä, että siihen päästään? Ollaanko taloudellisesti vakaalla sijalla? Millainen omistuspohja yrityksellä on? Tällä osoitat olevasi kiinnostunut muustakin kuin vain omasta työpöydästäsi (johon nämä asiat kyllä lopulta vaikuttavat, halusit tai et).
Mikäli kyseessä on kansainvälinen yritys, kysy mitä asioita tehdään lokaalisti ja mitä yhdessä? Mitä asioita päätetään pääkonttorilta käsin ja mitä maakohtaisesti? Entä järjestelmät (ERP, CRM, HR, myynti jne.), omat vai yhteiset?
Miten perehdytys tapahtuu, ketkä osallistuvat ja kauanko prosessi kestää? Onko perehdytys enemmän muiden konkreettisen työn seuraamista vai tarvittaessa tuen saamista?
Etenemismahdollisuudet – missä ovat nyt ne henkilöt, jotka ovat aiemmin tässä roolissa olleet?
Mikä on tällä hetkellä yrityksen/tiimin/yksikön suurin haaste? Entä suunnitelma sen taklaamiseksi?
Jos paikalla on henkilöitä, keiden työnkuva on sama kuin sinun tulisi olemaan, voit kysyä ”mitä kaikkea työpäiväsi sisältää tänään?”
Voit tiedustella myös, ketkä ovat roolisi kannalta tärkeimmät yhteistyöhenkilöt yrityksen sisällä. Onko mahdollista tavata mahdollisimman moni heistä rekrytointiprosessin aikana?
Kannattaa kuitenkin varoa, ettei tapaaminen veny kolmetuntiseksi hyökkääväksi kysymysten sarjatuleksi. Mikäli mieltäsi jää vielä tapaamisen jälkeen kaivertamaan jokin asia, on täysin ok sopia soittoajasta, jolloin voit vielä esittää ne kysymykset, mitä ette ehtineet käsitellä. Tsemppiä kaikille keskusteluihin!
Kirjoittaja: Nora Alavuo on helsinkiläinen 32-vuotias IT-rekrytoinnin ja asiakkuudenhallinnan ammattilainen sekä 1-vuotiaan pojan äiti. Kuluneen vuoden Nora on ollut perhevapaalla ja tammikuusta poika jää vielä kotiin isänsä kanssa kun Noralle koittaa uudet haasteet talent managementin, rekrytoinnin ja employer brandingin parissa. Koko perhevapaan ajan Nora on toiminut MiB Helsingin tapahtumavastaavana sekä aktiivijäsenenä.
Kansikuva: Pixabay