Ryhmä mibiläisiä äitejä ja lapsia kerääntyi Töölön kirjastoon kuulemaan, miten LinkedIn yhteisöpalvelua voidaan hyödyntää vastaamaan ammatillisia tavoitteita ja käyttämään viestintäkanavana. LinkedIn, jolla on vajaa miljoona käyttäjää Suomessa, on kevään aikana kokenut visuaalisen faceliftin, sen toimintoja ja palveluita on muokattu ja siihen tulee jatkuvasti uusia ominaisuuksia.
LinkedIn on kasvanut liike-elämän tärkeäksi rekrytointi- ja B2B-myyntialustaksi.
Jos haluat osua rekrytointikonsultin haaviin tai etsit uusia mahdollisuuksia tai haluat tietää, mitä alallasi tapahtuu, niin seuraa päivittäin LinkedIniä. Notifications-kohta kertoo, miten kiinnostava olet tai mitä postauksissasi on tapahtunut.
Hyvä henkilöprofiili on kaiken A ja O
LinkedInin hyödyntäminen vahvistamaan uratavoitteita lähtee henkilöprofiilista. Henkilöprofiilin tärkeimmät osat ovat profiilikuva ja headline eli otsikko, jotka seuraavat sinua joka paikassa mukana, esimerkiksi kommenteissasi ja ryhmissä. Parhaimmat otsikot sisältävät avainsanoja, jotka kuvaavat osaamistasi ja kertovat arvolupauksesi. Täytä henkilöprofiili kokonaan. Voit muokata sen sisältöä vastaamaan uraodotuksiasi. Liitä profiiliin linkkejä, työnäytteitä tai esityksiä, joilla kerrot avoimesti osaamisestasi.
Avainsanat määrittelevät hakutulokset
LinkedIn-haut perustuvat avainsanojen käyttöön. Valitse 3-5 avainsanaa, jotka kuvaavat osaamistasi tai joilla haluat tulla tunnetuksi ja löydetyksi. Käytä avainsanoja profiilisi otsikoissa, summaryssa, työpaikkakuvauksissa ja skills-osiossa. Uudessa LinkedInissä summarysta näkyy vain kaksi ensimmäistä riviä. Mieti siis tarkoin, mitä kirjoitat kahdelle ensimmäiselle riville. Jos olet työnhakija, niin lisää yhteystietosi summaryn alkuosaan.
Laaja verkosto tuo näkyvyyttä
Lähde rohkeasti kasvattamaan verkostoa kutsumalla verkostoosi koulu- ja opiskelukaverit, nykyiset ja entiset kollegat ja yhteistyökumppanit sekä verkostoidu rohkeasti aina kun tapaat uuden ihmisen ammatillisissa tapahtumissa. Kun lähetät verkostoitumiskutsun, niin kirjoita siihen personoitu viesti, jotta viesti jättäisi sinusta muistijäljen. Mitä suurempi verkosto sinulla on sitä paremmat mahdollisuudet sinun on saada näkyvyyttä toisen ja kolmannen asteen kontakteille.
Vaikuttavuus syntyy aktiivisuudesta
Lähde rohkeasti postaamaan, jakamaan ja likettämään sinulle tärkeistä asioista. Vaikka jakaisit muiden kirjoittamia artikkeleja ja blogeja, niiden sisältö kertoo, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä. Tuota myös omaa materiaalia; blogeja, podcasteja, videoita. Kun johdonmukaisesti jaat verkostollesi valitsemasi teeman mukaista sisältöä, niin sinut muistetaan ja tunnistetaan sen aihealueen osaajaksi. Aktiivinen toiminta tuottaa vähitellen näkyvyyttä ja digitaalista jalanjälkeä.
Blogin kirjoittaja KTM Kati Saario on LinkedIn-kouluttaja, sosiaalisen median konsultti Happy Customer Companysta ja YritysHelsingin advisor-verkoston jäsen. Lisää Katista, www.happycustomercompany.fi