Perheellisyys ei ole erikoistilanne
Pyysimme kolmea eri alan ja erikokoista työnantajaa kertomaan, mikä tekee työpaikasta perheystävällisen. Markkinointiviestinnän yritys Aava & Bang, Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi sekä teknologia-, data- ja designyritys Solita jakoivat MiBille kokemuksiaan perheystävällisistä käytännöistään.
Teknologia-, strategia- ja designyritys Solitalle perheystävällisyys on yksi menestystekijä. Vuonna 1996 perustettu Solita työllistää lähes 1000 erikoisasiantuntijaa kuudessa eri maassa. Solitan perheystävällisyyden käytännöistä kertoo Terhi Jaakonsaari, Director People & Culture, joka on myös kolmen lapsen äiti.
1. Mitä perheystävällinen työelämä teille tarkoittaa?
Ajattelemme, että perhe on osa ihmistä. Haluamme organisaationa ymmärtää yksilöllisiä tilanteita, eikä perheystävällisyys ulotu vaikkapa vain pienten lasten vanhempiin ja perinteisiin ruuhkavuosiin. Elämään mahtuu erilaisia tilanteita, hoitovastuita ja muita vaiheita.
Perheellisyys ei ole erikoistilanne, vaan normaalia elämää. Perheystävällisyyttä on tunne, että asiat järjestyvät, ja töissä osataan myös joustaa. Puhumme ääneen näistä teemoista ja kaikille äänille on tilaa.
2. Millaisilla konkreettisilla teoilla tuette työn ja perheen yhteensovittamista?
Lyhennetty työaika on mahdollista kaikille työntekijöille, ilman erityistä perustelua tai lakipykälää. Lapsen sairastaessa joustoa löytyy: tarjoamme hoitopalvelua, lasta voi hoitaa itse tai tilanteen salliessa tehdä samalla etätöitä. Etätöitä voi yleensäkin tehdä vapaasti siten kuin ne parhaiten kunkin työtilanteeseen sopivat.
Työntekijöistämme valtaosa on miehiä ja isäksi tulevat voivat osallistua odotusajan neuvolakäynneille työajalla kuten äiditkin.
Meillä on omat sisäiset keskustelukanavat perheellisille ja perhevapailla oleville. Vapailla ollessa työkone ja puhelin ovat toki käytössä.
Käytössä on myös matalan kynnyksen tukipalvelu Auntie, jos tuntuu että haluaa purkaa kuormitusta ulkopuoliselle mutta työterveyskäynnille ei ole tarvetta. Lisäksi meillä on perhementoreita.
3. Mitä perhementorointi tarkoittaa käytännössä?
Perhementorit ovat vapaaehtoisia työntekijöitämme, jotka toimivat vertaistukena. Heidän kanssaan voi jutella perheen ja työn yhdistämisestä millä tahansa tasolla. Erityisesti siinä vaiheessa, kun alkamassa tai päättymässä on pidempi poissaolo kuten perhevapaa, voi mentorin kanssa käydä läpi tuntemuksia, käytännön asioita tai muita kysymyksiä. Mentori ei toki korvaa HR:n ja esihenkilön vastuita. Työntekijät sopivat tapaamiset itse vapaamuotoisesti ja vertaisen kanssa voi jutella pienet ja isot jutut läpi, aktorin toiveiden mukaan.
Tällä hetkellä mentoreita on noin kymmenen. Kokemukset ovat tosi hyviä. On arvokasta, kun vaikkapa uudesta identiteetistä vanhempana tai päiväkotiarkeen totuttelusta voi jutella jonkun kokeneemman kanssa.
4. Mitä koronakevät opetti työn ja perheen yhteensovittamisesta?
Toi jälleen inhimillisyyttä näkyvämmäksi. Etätyöt ovat olleet arkeamme jo pitkään, mutta nyt työn ja kodin asiat liittyivät yhteen eri tavalla. Kannustimme joustavuuteen ja oman työn ohjaukseen, liukumat saivat mennä enemmän miinukselle ja työajan lyhennysmahdollisuuksista muistutettiin. Lisäksi korostimme esihenkilöiden aktiivista läsnäoloa.
5. Millaisia toiveita ja palautetta olette saaneet työntekijöiltä työn ja perheen yhteensovittamisesta?
Juurikin perhementori-ohjelmaa on kehitetty työntekijöiden toimesta ja aloitteesta. Mittaamme työntekijätyytyväisyyttä joka toinen viikko, ja nämä eivät ole nyt nousseet erityisiksi kehityskohteiksi, eli voimme olla tyytyväisiä.
6. Miksi teille on tärkeää panostaa perheystävällisyyteen?
Henkilöstöstämme suurin osa on iältään 26-40 vuotta, ja näihin vuosiin usein sisältyy erilaisia elämänmuutoksia. On tärkeää ymmärtää mikä kaikki vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin ja jaksamiseen, ja sitä kautta koko yrityksen toimintaan. Perhe on tärkeä meille kaikille. Ajattelemme, että tätä kokonaisuutta ei vain ole varaa jättää huomioimatta.
7. Mittaatteko perheystävällisten toimenpiteiden vaikuttavuutta esimerkiksi tietyillä tunnusluvuilla?
Emme mittaa suoraan rahassa. Käytäntömme ovat osa kulttuuria ja hyvinvointia ja sitä kautta mitataan onnistumista. Vaihtuvuusprosentti on meillä pieni eikä näitä teemoja ole noussut esiin esimerkiksi lähtöhaastatteluissa. Voi siis sanoa että isomman kuvan kautta mittaamme, sillä tyytyväiset työntekijät ovat edellytys koko yrityksen olemassaololle.
Mothers in Business on järjestö äideille, jotka ovat kiinnostuneita urastaan. Meidän tavoitteena on tasa-arvo ja äitien/naisten työmarkkina-aseman parantaminen. Järjestämme vuosittain satoja tapahtumia, jotka kehittävät ammatillista osaamistasi ja lisäävät hyvinvointia. Yli neljän tuhannen MiB-äidin joukko takaa vertaistuen ja arvokkaiden verkostojen kasvamisen. Liity jo tänään - rakkaudesta uraan ja perheeseen.