Sykkiikö sydämesi perheystävällisemmän työelämän ja tasa-arvon edistämiselle? Onko sinulla aiempaa kokemusta tai paloa strategiseen hallitustyöskentelyyn ja voimakkaasti kasvua hakevan yhdistyksen kehittämiseen? Hae mukaan MiB ry:n hallitukseen!
MiB on uudistanut strategiaansa vuosille 2021 - 2023, ja haemme nyt innostuneita ja osaavia varsinaisia ja varajäseniä yhdistyksen hallitukseen. Yhdistys on kasvanut vakinaisen toiminnanjohtajan ja useamman muun työntekijän työllistäväksi organisaatioksi, ja haluamme kehittää hallitustoimintaa entistä strategisempaan suuntaan.
Millaista hallitustyöskentely on?
Hallitus huolehtii yhdistyksen hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Hallituksen tehtävänä on mm. hoitaa yhdistyksen asioita lain, sääntöjen ja yhdistyksen päätösten mukaan, huolehtia yhdistyksen taloudesta ja omaisuudesta, tehdä aloitteita yhdistyksen toiminnan kehittämiseksi, huolehtia riskien hallinnasta sekä tukea toiminnanjohtajaa hänen tehtävässään. Hallituksen puheenjohtaja johtaa hallituksen työskentelyä ja toimii toiminnanjohtajan esihenkilönä.
Yhdistyksen uudistettujen sääntöjen mukaisesti hallituksen varsinaisten ja varajäsenten kausi on kaksi vuotta. Puheenjohtajan kausi on yksi vuosi. Vuosi 2021 on ensimmäinen vuosi, jonka aikana sääntömuutos tulee käytäntöön. Tämän vuoksi vuonna 2021 puolella hallituksen jäsenistä on yhden vuoden ja puolella kahden vuoden mittainen toimikausi. Toimikausien pituudessa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan hallitukseen valittujen toiveet. Jatkossa noin puolet hallituksesta on vuosittain erovuorossa.
Hallitus kokoustaa noin kerran kuukaudessa. Kokouksiin järjestetään tarvittaessa etäyhteys, ja korona-aikana olemme kokoustaneet täysin etänä. Kokousten välillä työskennellään tarpeen mukaan työryhmissä ja muissa kokoonpanoissa yhteisten projektien parissa. Esimerkiksi vuonna 2020 hallitus on työstänyt MiBin uutta strategiaa, valmistellut kuntavaalitavoitteita, kehittänyt työnantajakäytänteitä sekä linjannut talouteen liittyviä periaatteita.
Hallitus työskentelee kollektiivina, mutta jokaisen osaamista ja asiantuntemusta hyödynnetään. MiB ry:n säännöissä on määritelty kolme osaamisaluetta (talous, viestintä, vaikuttamistyö), joihin valitaan nimetyt hallitusjäsenet. Loput hallituksen jäsenet ovat nk. yleisjäseniä. Käytännössä hallitustyössä on todettu olevan hyötyä monenlaisesta osaamisesta, kuten esimerkiksi HR-osaamisesta, johtamiskokemuksesta, MiBin paikallisjaostojen ja aktiivitoiminnan tuntemuksesta, kansainvälisen toiminnan kehittämisosaamisesta ja juridisesta osaamisesta. Kerro hakemuksessasi, millaista osaamista toisit mukanasi hallitukseen!
Tutustu halutessasi nykyiseen hallitukseen blogissamme.
Miten haen mukaan?
Hallitukseen haetaan täyttämällä alapuolelta löytyvä lomake.
Hallitushaku on auki 2.11.2020 saakka. Uusi hallitus valitaan yhdistyksen virtuaalisessa syyskokouksessa 14.11.2020 klo 15.00 alkaen. Hakijoiden on hyvä valmistautua lyhyesti esittelemään itsensä syyskokouksessa. (Kokoukseen tulee myöhemmin erillinen kutsu)
Lisätietoja antavat hallituksen puheenjohtaja Susanna Mikkonen (susanna.mikkonen@mib.fi / 0509117367) ja varapuheenjohtaja Sanna Kranjc (sanna.kranjc@mib.fi / 0505351988).
Hae mukaan rakentamaan MiBistä kasvavaa ja elinvoimaista järjestökentän edelläkävijää!