Mitä turkulaiset äidit tekevät leppoisana lokakuun iltana? Lähtevät vaunulenkille jokirantaan nauttimaan kelistä vai kokoontuvat luentosaliin opiskelemaan LinkedInin saloja? Kun kyse on mibiläisistä, oikea vastaus on jälkimmäinen vaihtoehto.
“Sitten ensimmäisenä otetaan sieltä se Find nearby -toiminto ja laitetaan kontaktipyynnöt”, on workshopin ensimmäinen toimenpide.
Kokemattomalla menee sormi suuhun. Mikä find? Missä toiminto? Käy ilmi, että LinkedInissä on toiminto, joka löytää kaikki samassa tilassa olevat LinkedIniin kuuluvat, joilla on sama toiminto aktiivisena. Äärimmäisen hyödyllistä erilaisissa tapahtumissa! Tätä en tiennyt, heti opin jotain.
Etiketit haltuun
Kaikkiaan viitisentoista innokasta mibiläistä kokoontuu Lounatuulet Yhteisötalon luentosaliin oppimaan LinkedInin koukeroita. Vuorossa on workshop-sarjan kolmas kokoontuminen ja aiheena tällä kertaa on LinkedInissä postaaminen ja keskustelu.
LinkedIn-natiiville tämä kuulostaa varmasti oudolta. Mitä ihmeellistä siinä nyt voi olla? Senkun vain kommentoi mielenkiintoisia keskusteluja siellä täällä tai postailee ajatuksiaan ja kokemuksiaan.
“Kaikki muut tuntuvat olevan siellä niin fiksuja ja mietin, että ketä nyt voi kiinnostaa minun ajatukseni”, huokaa workshop lähes yhteen ääneen ja jatkaa, “Linkedinissä on vain pukumiehet, jotka on vakavia business-tyyppejä.”
Monia ahdistaa se, että media tuntuu olevan välttämätön työn saamiseksi. Niinpä niin, juuri tämä on saanut meistä monet tulemaan tänä kauniina syksyisenä iltapäivänä tänne.
LinkedInin etiketti ja toimintasäännöt tuntuvat olevan hukassa meistä monella, vaikka muuten fiksuja ja uralla tykittäviä olisimmekin. Moni kokee, että kynnys verkostoitua ja pyytää vieraita, mutta ammatillisesti kiinnostavia ihmisiä kontakteiksi on todella korkea.
LinkedIn on formaatiltaan niin paljon esimerkiksi Facebookin kaltainen, että suomalaisen on vaikea luontevasti “pyytää kaveriksi” täysin tuntemattomia ihmisiä. Miksi joku olisi kiinnostunut minun ajatuksistani, onko minulla tarpeeksi sanottavaa tai miten tuo vieras ihminen suhtautuu kontaktipyyntööni? Pitääkö pyyntöön laittaa viesti, vai miten se toimii?
“Onko se niin kuin tungettelevaa?” mietitään porukassa ääneen, täällä saa onneksi kysyä kaikkea, eikä kukaan hymähtele, vaan ryhmässä pohditaan oikeita toimintatapoja.
Kokeneemmat LinkedInin käyttäjät kannustavat voimakkaasti unohtamaan kaikki tällaiset epäröinnit ja analysoinnit. Mitään näistä ei kannata miettiä, vaan:
“Menette vaan sinne selailemaan ja tykkäätte rohkeasti, kommentoitte ja pikkuhiljaa postaatte omia juttuja,” he kannustavat.
Osa kertoo uskaltaneensa vihdoin postailla itsenäisesti ja he saavat ansaitusti hurrauksia osakseen.
“Ihmiset tykkää, kun niistä tykkää ja myös yritykset tykkäävät siitä, että osoittaa kiinnostusta,” LinkedIn-konkarit kertovat. Siihen pystyn kyllä, mutta mitä foorumille kannattaa kirjoittaa?
“Kannattaa lähteä siitä, mitä minulla on annettavaa muille, miten voin auttaa tai jakaa tietoa.”
Kuulemma kun itse aktivoituu, saa siitä nopeasti uusia verkostoitumiskumppaneita.
Tämä alkaa pikkuhiljaa tuntua ihan kivalta. Yksin profiilia on vaikea rakentaa, sillä ei ole helppoa tietää, mistä aloittaa. Yhdessä tämä tuntuu helpommalta, eikä itse mediakaan tunnu enää niin oudolta ja pelottavalta. Joukossa tulee rohkeammaksi ja profiili ja median rakenne alkaa avautua. Ehkä tästä vielä tulee jotain.
Lopuksi saamme tehtävän: kolme asiaa, jotka aiot tehdä seuraavaksi. Minä aion aktivoitua, tykätä ja postata ja laittaa profiilini kuntoon. Mitä sinun LinkedInisi kaipaa?
Mitä LinkedIniin pitää itsestään laittaa?
Moni miettii myös hyvän LinkedIn-profiilin rakentamista. Miten luoda tarpeeksi joustava ja monipuolinen profiili, jotta se sopii sellaisiin työpaikkoihin, jotka kiinnostavat vaikka siihen ei vielä varsinaista kokemusta tai koulutusta olisikaan?
Helpointa on luoda tarpeeksi geneerinen profiili, jossa kertoo koulutuksestaan ja urastaan olennaisia asioita korostamatta välttämättä mitään tiettyä. Olennaista on muistaa, että profiili ei koskaan tule valmiiksi, vaan sitä on muokattava koko ajan ja se elää sitä mukaa, mitä kiinnostuksen kohteita löytää ja mitä haluaa korostaa.
Kun LinkedInissä on aktiivinen, tykkää, postaa tai jakaa, nousee korkeammalle hauissa. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisesti työnantajat kiinnostuvat aktiivisesta käyttäjästä. Jos siis olet hakemassa työtä tai harkitset työpaikan vaihtamista, voi aktiivisuus jopa poikia uuden uran.
LinkedInissä kontakteista syntyy verkkoja, rihmastoja ja ympyröitä, joissa joku tuntee jonkun joka tuntee seuraavan ja niin edelleen. Se on parhaimmillaan foorumi, jossa kohtaa mielenkiintoisia ihmisiä, verkostoituu samalla ja eri tavalla ajattelevien ihmisten kanssa ja joka avaa sellaisia ovia, joita ei muuten edes huomaisi.
Mikä on MiBin After work?
MiB After work on yleensä klo 16-20 välillä järjestettävä tapahtuma, joka voi olla workshop-tyyppinen osaamiseen ja itsensä kehittämiseen liittyvä tapahtuma. Usein tällaiset tapahtumat liittyvät työnhakuun ja urakehitykseen.
Muita ajankohtansa mukaan määriteltäviä tapahtumia ovat Morning club (klo 7-12) ja Afternoon club (klo 12-16).
Teksti: Laura Kyllönen, sisällöntuottaja ja MiBin markkinointi- ja viestintätiimin Content Lead