Me Turun mibiläiset pääsimme harvinaislaatuiselle ja erittäin mielenkiintoiselle yritysvierailulle Turun Meyerin telakalle. Saimme aimo annoksen laivanrakennukseen ja risteilyyn liittyvää tietoutta sekä opastetun kierroksen vaikuttavalla telakka-alueella.
Pakollisia Turku-Tukholma–risteilyitä lukuunottamatta laivoihin ja laivateollisuuteen liittyvät asiat olivat monelle meistä täysin vieraita. Keskustelu muodostuikin hyvin vilkkaaksi ja kysymyksiä esitettiin erittäin aktiivisesti Meyerin telakan viestintäpäällikkö Tapani Myllylle ja käyttöönottoinsinööri Laura Klamille, jotka olivat valmistelleet meille hyvin kattavan tietopaketin telakan toiminnasta ja laivanrakennuksesta ylipäänsä.
Mitä opimme?
Turun telakka on perustettu jo vuonna 1737, joten sen historia on nykymittapuun mukaan käsittämättömän pitkä ja monivaiheinen. Telakka on erikoistunut rakentamaan pääasiassa risteilyaluksia, matkustaja-autolauttoja ja erikoisaluksia. Turussa on rakennettu muun muassa maailman suurimpiin kuuluvat risteilijät M/S Oasis of the Seas ja M/S Allure of the Seas.
Tällä hetkellä laivoja rakentaa noin 8 000 henkilöä, jotka työskentelevät telakalla tai sen verkostoyhtiöissä. Verkostot ovat laajat, sillä yhtä alusta rakentamaan tarvitaan satoja eri yrityksiä, jotka ovat oman alansa ammattilaisia.
Perheyrityksenä Meyer on laivanrakennusbisneksessä poikkeus, sillä suurin osa vastaavista yrityksistä on valtio-omisteisia tai valtion vahvasti tukemia. Pörssiyhtiöille laivateollisuuteen panostaminen on liian riskialtista.
Ominaista laivabisnekselle on, että asiakkaita on vain muutama ja kaupanteko perustuu hyviin henkilösuhteisiin.
Risteilybisnes myös kasvaa jatkuvasti, eikä risteilyjä enää mielletä eläkeläisten huviksi. Uusia segmenttejä syntyy matkustusbisneksen sisällä ja näille suunnitellaan ja rakennetaan omia aluksia. Oletko kiinnostunut hyvinvoinnista? Voit lähteä wellness-risteilylle. Oletko villi sinkku? Hyppää disco-laivan kyytiin. Karibian risteily ei siis enää tarkoita pelkkää bingoa ja buffetpöytää.
Telakan henkilöstömäärä kasvaa jatkuvasti, ja sen myötä myös naisten osuus henkilöstössä on kasvanut. Tällä hetkellä naisia on telakalla noin 13 % kokonaismäärästä, mikä on hiukan alan keskiarvoa korkeampi.
Kansainvälinen telakka-alue on myös, alueella puhutaan jopa 50 eri kieltä. Turun alue yksin ei riitä täyttämään telakan kaikkia työpaikkoja.
Kierros telakka-alueella teki vaikutuksen
Oletko koskaan nähnyt jättimäisen risteilijän puolivalmista runkoa? Sitä tuntee itsensä todella pieneksi, kun pääsee seisomaan suunnattoman ja vielä tyhjän altaan äärelle, missä lepää rakenteilla oleva laiva. Pudotus altaan pohjalle on huima ja voi vain kuvitella, miltä tuntuu, kun allas täytetään vedellä ja laiva lasketaan vesille.
Lokakuinen ilta näytti meille parhaita puoliaan, kun pääsimme kiertämään itse telakka-alueella. Auringonlaskussa alueelle hiipi tunnelmallinen hämärä ja rakenteilla olevien risteilijöiden hahmot tekivät huikean vaikutuksen ensimmäistä kertaa telakalla vierailevaan joukkoon.
Pääsimme ihailemaan lähietäisyydeltä telakan maamerkkejä, eli suunnattomia nostureita. Yli 100 metriä korkeat jättiläiset ovat aika pysähdyttävä näky, eikä nosturin juurella seistessä pysty hahmottamaan sen todellista korkeutta. Uudempi nostureista nousee jopa 120 metrin korkeuteen, sen huipulle meitä ei (onneksi) päästetty.
Mikä on MiB goes?
“MiB goes” tarkoittaa MiBin jäsenille järjestettyjä yritysvierailuja. Ne tarjoavat ainutlaatuisia mahdollisuuksia päästä tutustumaan erilaisiin yrityksiin, joiden ovet eivät ehkä muuten aukeaisi. Yleensä tapahtumat ovat suosittuja ja kiinnostuneen kannattaakin olla ajoissa ilmoittautumisen kanssa.
Tällä kertaa 20 mibiläistä pääsi vierailemaan Meyerin telakalle, toki suurta kiinnostusta herättäneelle yritysvierailulle olisi ollut tulossa huomattavasti suurempikin määrä. Onneksi saimme alustavan lupauksen uudesta vierailumahdollisuudesta keväälle, joten kaikki kiinnostuneet, pitäkäähän silmät auki keväällä!
Teksti: Laura Kyllönen, sisällöntuottaja ja MiBin markkinointi- ja viestintätiimin Content Lead.