Boksit eivät riitä kuvaamaan osaamista

Itseohjautuvat autot, kuljetuksia hoitavat dronet, 3D-tulostetut varaosat yhdessä vaakakupissa. Toisessa kupissa ”näitä ammatteja ei enää tulevaisuudessa ole” sisältöiset artikkelit. Meneillään on valtava muutos, joka tuo mukanaan uusia ammatteja, työnkuvia ja koulutuksen ja ammattitaidon poikkitieteellisen soveltamisen. Seminaareissa ihastellaan ja muistutetaan, että disruptio tulee toimialojen ulkopuolelta. Miksi sitten työmarkkinoilla vallitsee edelleen voimakkaasti rasti ruutuun-ajattelu? Valitse toimiala, valitse ammatti, valitse koulutus jne.

DISRUPTIO TULEE TOIMIALOJEN ULKOPUOLELTA.

Itse asiantuntijatyön osaajana kompastun jo ensimmäiseen, toimialakysymykseen. Ei minulla ole intohimoja toimialan suhteen. Minulla on kokemusta monelta eri alalta, enkä usko toimialan vaikuttavan suoriutumiseeni. Entistä vaikeampaa on ammatin valinta, koska osaamiseni eivät ole ammatteja; palvelumuotoilu, konseptointi, johtaminen. Minä ja osaamiseni emme mahdu bokseihin, enkä usko olevani ainoa. Ajattelussa on virhe.

MINÄ JA OSAAMISENI EMME MAHDU BOKSEIHIN, ENKÄ USKO OLEVANI AINOA.

Google on avannut meille maailman, jossa muutamilla avainsanoilla löydämme etsimämme. Kieli rikastuu, uusia sanastoja syntyy jatkuvasti. Näin myös työelämään liittyen. Boksit kuvaavat staattista maailmaa, mutta kieli elää. Työelämässä osaaminen, taidot, motivaatio ja kokemukset ovat ratkaisevia. Kun kerran Google pystyy yhdistämään sanasisällöistä osuvia hakutuloksia, pystytään sitä tekemään myös parhaiden osaajien ja työpaikkojen välillä. Kun etsitään osaamista, voidaan nimi, ikä, sukupuoli, ammatti, koulutus ja toimiala häivyttää etsintävaiheessa. Kun osaaminen ratkaisee, saa sisältö ja yksilö ansaitsemansa huomion ensimetreillä.

KUN OSAAMINEN RATKAISEE, SAA YKSILÖ ANSAITSEMANSA HUOMION.

Mielestäni on korkea aika kohtauttaa työnantajia ja osaajia lähtökohdasta ”kun osaaminen ratkaisee”. Kun seuraavan kerran itse kohtaat boksin, johon et mielestäsi mahdu, voit huokaista, sillä muitakin vaihtoehtoja on.


Kirjoittaja: Mareena Löfgrén, Piikit Oy:n toimitusjohtaja (https://piik.it/), joka haluaa muuttaa rekrytointimarkkinoita.

Mareena-Löfgren.png