Kevätkokouksen päätöksiä

Mothers in Business MiB ry:n kevätkokous järjestettiin torstaina 25.4.2024. Yhdistyksen kokous päätti vuosikertomuksen, tilintarkastuskertomuksen ja tilinpäätöksen vahvistamisesta vuodelle 2023, vastuuvapauden myöntämisesta tilikaudelta 2023 sekä pienistä sääntömuutoksista.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Krista Paavola.

Kokouksessa toiminnanjohtaja Annica Moore esitteli yhdistyksen vuosikertomuksen, tilintarkastuskertomuksen sekä tilinpäätöksen. Aineistot oli lähetetty jäsenille kokouskutsun mukana.  Yhdistyksen kokous vahvisti vuoden 2023 vuosikertomuksen sekä tilintarkastuskertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelle 2023. Lisäksi päätettiin myöntää vastuuvapaus vastuuvelvollisille tilikaudelta 2023.

Kevätkokouksessa hyväksyttiin myös ehdotetut muutokset yhdistyksen sääntöihin.

• Säännöistä poistettiin eri jäsenyystyypit: tällä hetkellä yhdistyksellä on pääasiassa vain varsinaisia jäseniä.

• Muutettiin kohta, jossa uudet jäsenet hyväksyy yhdistyksen hallitus sekä kohta, jossa eroilmoituksen vastaanottaa hallitus. Jatkossa hyväksynnän ja eroilmoituksen vastaanottamisen voi tehdä hallituksen nimeämä taho (työntekijä). Yhdistyslain 2023 muutoksen mahdollistamana hallitus voi jatkossa valtuuttaa henkilöstön (tai muun tahon) päättämään jäseneksi ottamisesta ja ottamaan vastaan eroilmoituksia. Hallitus voi sääntömuutoksen turvin delegoida jäseneksi hyväksymiset ja eroamiset työntekijöille, eikä hallituksen kokouksissa enää tarvitse hyväksyä nimilistoja.

• Jatkossa, mikäli yhdistyksen jäsen tahtoo esittää jonkin asian yhdistyksen kokouksessa käsiteltäväksi, on hänen jätettävä esitys hallitukselle kirjallisesti viimeistään 21 vuorokautta ennen yhdistyksen kokousta. Aiemmin ilmaus oli “hyvissä ajoin”, mikä on epämääräinen termi ja voi merkitä eri ihmisille eri asioita.

• Muutettiin puheenjohtajan kausi kaksivuotiseksi. Hallituksen puheenjohtajan kausi muutettiin yhteneväiseksi muun hallituksen kanssa, mikä lisää jatkuvuutta toiminnassa, esihenkilötyössä ja strategian tavoitteisiin pääsemisessä. Poistettiin merkinnät, jotka mahdollistivat siirtymän, jossa koko hallitus ei muutu kerralla. Poistettiin merkinnät eri asiantuntemuksista, joiden olisi hyvä olla edustettuna. Tämä tieto on siirtynyt 2023 luotuun vaaliohjesääntöön.

Kokouksessa ei noussut esiin muita asioita.