Äitejä houkuttelee yrittäjyydessä joustavuus, vapaus ja omien arvojen mukaan eläminen

Perhevapaat ovat uran käännekohta, joka saa monen naisen pohtimaan yrittäjäksi ryhtymistä. Mothers in Business -järjestö järjestää Yrittäjyyshautomo-toimintaa yrittäjyyttä harkitseville äideille. Hautomot tarjoavat rohkaisua yrittäjyyden alkumetreille ja tuottavat uusia liiketoimintaideoita.

Mothers in Businessin Yrittäjyyshautomo keräsi keväällä 2024 jo kolmatta kertaa yhteen 40 yrittäjyydestä kiinnostunutta äitiä. Yrittäjyyshautomo ei ole perinteistä aloittavan yrittäjän koulutusta, vaan mukaan voi tulla, vaikka varsinaista yritysideaa ei vielä ole, mutta unelma yrittäjyydestä elää.

“Yrittäjyys on uravaihtoehtona äitejä kiinnostava, sillä moni urasuuntautunut äiti kaipaa enemmän joustavuutta ja hallinnan tunnetta arkeen”, kertoo Yrittäjyyshautomon valmentaja Anne Liljestrand

Työelämän ja perheen yhdistämisen haasteet ovat merkittävä äitejä kuormittava tekijä. Mothers in Businessin jäsenistä 44 % on kokenut haasteita työn ja perheen yhteensovittamisessa (jäsenkysely 2023, n=685). Muun muassa kiire, huono johtaminen ja liian suuri työkuorma ovat tekijöitä, jotka kuormittavat työssä.

“Perhevapaalle jääminen on monelle nivelvaihe, joka saa pohtimaan uran suuntaa ja sitä, miten työ-perhe-arjesta voisi tehdä itselleen mielekästä. Yrittäjyys on vaihtoehto, joka voi mahdollistaa oman näköisen elämän ja uran”, Liljestrand sanoo.

Yrittäjyyshautomossa tarjotaan tietoa yrityksen perustamisesta sekä kannustusta pohdintoihin vertaisryhmän kautta. Tavoitteena on lisätä rohkeutta urahyppyyn ja tukea yrittäjyyden ja perheen yhdistämisessä. Kevään 2024 hautomossa syntyi myös uusia liiketoimintaideoita.

Verkostot tukevat uutta yrittäjää

Lääketieteelliseen viestintään ja markkinointiin erikoistuneen asiantuntijayrityksen hiljattain perustanut Anna Grönholm kokee, että yrittäjyys tarjoaa mahdollisuuden valjastaa oma osaaminen ja innostus itselle merkityksellisten asioiden edistämiseen. Yrittäjyyden myötä on mahdollista määrittää menestyksen mittarit omista lähtökohdista käsin.

Grönholm kertoo MiBin Yrittäjyyshautomon tarjonneen konkreettista tietoa ja tukea yrittäjyyden alkumetreille. Tärkeintä rohkaisua ja sparrausta yrittäjyyteen tarjosivat etenkin hautomon verkostot.

“Kaikki pohtivat yrittäjyyden alkumetreillä samoja kysymyksiä epävarmuuteen sekä yrittäjyyden ja perhe-elämän yhdistämiseen liittyen”, Grönholm toteaa. “Jopa tietoa tärkeämpää ovat vertaistuki ja verkostot, jotka toivottavasti jäävät mukaan matkalle vielä hautomon jälkeenkin.”

Anne Liljestrand

MiB Yrittäjyyshautomon valmentaja Anne Liljestrand on kahden lapsen äiti, ammatticoach, fasilitaattori ja yrittäjä. Hän kokee, että oma yritys on ollut erinomainen tapa tasapainottaa ura, perhe ja koko elämä. Yrittäjyys on lisäksi mahdollistanut omannäköisen uramuotoilun ja sen, että saa tehdä sitä mistä tykkää koko sydämellä.

Anna Grönholm

Anna Grönholm on MiBin yrittäjyyshautomoon keväällä 2024 osallistunut ekaluokkalaisen äiti ja toinen perustaja Vaste Co -yrityksessä, joka tarjoaa viestintä-, markkinointi- ja konsultointipalveluita lääke- ja terveysalalle. Ennen yrityksen perustamista Grönholm työskenteli lääketieteellisissä asiantuntijatehtävissä sekä immunologian tutkijana.

Anne Liljestrand, anne@liljestrand.fi, p. +358 40 760 8914

Anna Grönholm, anna.gronholm@vasteco.fi, p. +358 40 509 7447