Palvelumuotoilulla parempaa vapaaehtoistyön tukea

MiB on vapaaehtoisorganisaatio, yhdistys, joka toimii kultaakin arvokkaamman vapaaehtoistyön voimin. Yhdistyksessämme on yli 300 timanttista vapaaehtoista aktiivijäsentä tuottamassa kaikki ne tapahtumat, yritysvierailut ja yrityskontaktit, joista jäsenistö saa nauttia viikoittain. Jotta toiminta olisi aktiivijäsenille mielekästä ja kehittävää, on yhdistyksen työntekijöillä erityinen tehtävä kehittää aktiivijäsenyyden elinkaarta ja polkua varsinkin nyt, kun yhdistys on voimakkaassa kasvussa. Mutta miten kehitys tehdään niin, että jäsenen henkilökohtainen kokemus ja maailma tulee kuulluksi?

Palvelumuotoilun keinoja

Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut rantautuivat helmikuussa 2019 MiBin vapaaehtoistyön kehittämiseen, kun osallistuin Kansalaisfoorumin järjestämään Palvelumuotoilulla paremmaksi -koulutukseen. Koulutus oli suunnattu yhdistyksille ja alkoikin omien kehitysprojektien esittelyllä, jolloin esittelin parillekymmenelle osallistujalle MiBiä yhdistyksenä sekä tunnistetut ongelmamme aktiivijäsenyyden polussa: aloituksen hitaus, vapaaehtoisten nopea vaihtuvuus ja tietotulva.

Koulutuksen  aikana pureuduimme kaikkien osallistujien projekteihin sekä yksin että ryhmissä toisiamme sparraillen. Saimme koko koulutuksen ajan uusia menetelmiä ja työkaluja käyttöön muun muassa tiedonkeruun menetelmistä ja demojen testauksesta. Minulle henkilökohtaisesti paras ja mieleenpainuvin opetus oli: “unohda omat oletuksesi”. Sen sijaan kysele ja kuuntele kaikkia mahdollisia ihmisiä, joita kehityskohde koskettaa. Minun pitää siis kuunnella MiBin aktiivijäseniä, niin nykyisiä, tulevia kuin menneitä, heidän omia kokemuksiaan ja tuntemuksiaan avoimin mielin. Tämä oletusten unohtaminen on minulle selkeästi vaikeinta oman aktiivitaustani vuoksi sekä sen, että olen vahva osa nykyistä prosessia.

Koulutus päättyi maaliskuussa, mutta kehitysprojekti ei. Olen ottanut opikseni ja kuunnellut, mallintanut, soveltanut ja tuottanut uutta. Yksi suurin ongelmakohta, aktiivijäsenyyden aloitus, on ollut ensimmäisenä muutosten kohteena. Muutoksia on testattu MiBin suurimmassa paikallisjaostossa Helsingissä kevään ja kesän ajan hyvin tuloksin. Henkilöiden nopeaan vaihtuvuuteen on vaikea puuttua muuttuvien elämäntilanteiden vuoksi, mutta aloituksen tietotulva on puolin ja toisin vähentynyt, ja viestintä on ollut tehokkaampaa. Paljon on vielä parannettavaa ja kehitystä tapahtuu vaiheittain koko ajan aktiivijäseniä kuunnellen, palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut taskussa.

Vapaaehtoistyötä tekevät MiBin aktiivijäsenet ovat yhdistyksen sykkivä sydän, jotka saavat työstään ikimuistoisia kokemuksia, oman osaamisen kasvamista ja ainutlaatuisia verkostoja. Arvostamme MiBissä heidän panostaan ja haluamme antaa heille parhaan mahdollisen kokemuksen. Mikäli siis haluat tehdä vapaaehtoistyötä ammattitaitoisessa ja upeassa joukossamme uran ja perheen yhdistämisen hyväksi, niin tule sinäkin mukaan aktiivijäseneksi.

MiBin yrityskoordinaattori Soile Pylsy

Kirjoittaja: Soile Pylsy on Mothers in Business MiB ry:n yhdistyskoordinaattori. Soile liittyi MiBiin syksyllä 2016, jolloin hän aloitti MiB Tampereella aktiivijäsenenä yrityssuhdetiimissä. Työssä hän aloitti MiBissä elokuussa 2017. Soile on tamperelainen palvelumuotoilusta innostunut tietojärjestelmätieteen KTM ja 5-vuotiaan pojan äiti.



Liity jäseneksi urasuuntautuneiden äitien järjestöön!

Mothers in Business MiB ry on juuri sinulle oikea järjestö, jos haluat päästä mukaan yli 300 osaamista kehittävään tapahtumaan, seminaariin ja striimiin vuosittain yhdessä yli 4 000 uraäidin kanssa.