MiBin HR-osaajille järjestetty mingle yhteisöllisyyden rakentamisesta etätyöaikana keräsi yli 50 alan ammattilaista pohtimaan yhdessä etätyön hyötyjä ja haasteita sekä jakamaan parhaita vinkkejä yhteisöllisyyteen. Lue alta HR-ammattilaisten ajatuksia korona-ajan aiheuttamista muutoksista työelämään. Tekstin lopussa on myös loistava 25 idean lista yhteisöllisyyden lisäämiseen!
Pandemia muutti työelämää
Koronapandemia on muuttanut työelämää monin tavoin. Olemme saaneet käyttöömme paljon uutta teknologiaa, uusia ohjelmistoja ja tapoja pitää yhteyttä työkavereihin. Viime kevään äkillinen siirtymä etätöihin pakotti työyhteisöt isoon digiloikkaan.
Työstä on tullut paikkariippumatonta: työtä tehdään nyt kotisohvalta, oman kotityöpöydän ääressä tai vaikka mökiltä. Fyysisen läsnäolon merkitys on vähentynyt, kun olemme oppineet kohtaamaan toisiamme etänä. Kovin kaukana eivät ole ne ajat, kun työntekijät eri puolilta Suomea kokoontuivat yhteiseen fyysiseen paikkaan vain kokouksen takia.
Etätyön myötä työn ja perheen yhteensovittaminen on helpottunut, kun koululaisista ehtii huolehtia työpäivän aikana tai imettää kotihoidossa olevaa vauvaa tauoilla. Arvokasta aikaa säästyy, kun ei tarvitse matkustaa työpaikalle tai eri paikkakunnille palavereihin. Etätyö on tuonut tullessaan lisää vapautta järjestää omaa aikatauluaan ja johtaa työtään. Tauoilla tai työn lomassa voi hoitaa pieniä kotiaskareita tai vaikka käydä kävelyllä.
Työt hoituvat, mutta miten yhteisöllisyys?
Työt tuntuvat hoituvan etätöissä samaan malliin kuin normaalistikin. Yhteisöllisyydessä sitä vastoin on koettu negatiivinen muutos, kun työkavereita ei kohdata enää samalla tavalla käytävillä tai kahvitunneilla. Päivien täyttyessä etäpalavereista, ei ehdi jutella kollegoiden kanssa epämuodollisemmin. Avun pyytäminen voi tuntua haastavammalta, kun työkaveri ei olekaan siinä sermin takana.
Erityisesti perehtyminen uuteen työhön on haastavaa etänä. Työyhteisöön sisään pääseminen voi olla vaikeampaa, kun työkavereihin ei pääse samalla tavalla tutustumaan epämuodollisissa tilanteissa.
Palaverikäytännöissä on myös hiomista. Etäpalaverit ovat usein tehokkaita, mutta hiljaisempien henkilöiden on yhä helpompi jäädä syrjään aktiivisten dominoidessa keskustelua. Etätyössä on helpompi heittäytyä näkymättömäksi ja passivoitua.
Parhaat vinkit yhteisöllisyyden rakentamiseen
Miten sitten voisimme lisätä yhteisöllisyyttä? MiBin HR-ammattilaiset listasivat meille parhaat vinkkinsä yhteisöllisyyden lisäämiseen:
Aina kamera/videokuva päälle
Epävirallinen after work -etätilaisuus, johon voi liittyä vapaasti työpäivän jälkeen
Sokkotreffit työkavereiden kanssa, 1-to-1 -tapaamiset uusien ihmisten kanssa auttavat tutustumaan!
Työhyvinvointihaaste koko firmalle
Walks and talks – siirrä etäpalaverit lenkkipolulle
Työpäivän huokoistaminen, palaverit voivat olla kestoltaan 45 tai 55 minuuttia, alkuun höpöttelyä ja loppuun aikaa reflektoinnille
Virtuaalinen tietovisa, kokkikoulu tai karaoke yhteishengen kohottamiseksi
Juhlitaan yhdessä, esim. etätyön 1-vuotissynttärit, pääsiäinen tai vappu
Muistetaan etänä olevia työntekijöitä pienellä lähetyksellä, esim. suklaata tai kahvia
Face-to-face aikaa pienissä ryhmissä ulkona
Esihenkilön kanssa useammin 1-to-1 -keskusteluja
Etälivekokkaus yhdessä ja sen jälkeen ruokailu pienemmissä ryhmissä etänä
Säännölliset viikkopalaverit ja virtuaaliset kahvitauot
Viikkovisa perjantaisin
Haasta työkaverit hauskaan haasteeseen, esim. kiitä kaveria, elämäni biisi-kisa tai erilaiset kuvakilpailut
Pidetään välillä epämuodollisia kokoontumisia, esim. kahvitaukoja tai tiimipalavereja, joissa ei saa puhua töistä
Peli-illat kerran kuussa, esim. AmongUs
Suklaatasting, popcorn, joulupuuro tms. kaikille kotiin
Selkeä tauotusjärjestelmä ja käytännöt esim. palaverivarausten suhteen
Taukojumppakisat tiimien kesken
Cuckoo workout tai vastaavan yhteisöllisen taukoliikuntasovelluksen hyödyntäminen
Fiiliskortit kokouksen aluksi
Virtuaalikeikka
Yhteiset työtunnit, joissa tehdään omia töitä yhdessä, mutta ollaan samalla Teamsissa, jolloin voi kysyä heti, jos tulee kysyttävää
Whatsapp-ryhmä tms. vapaamuotoiseen keskusteluun
BONUS: Muistetaanhan huomioida myös perhevapaalla olevat!
Riikka Rannikko, MiB Tampere
Riikka Rannikko on pitkän linjan MiB-aktiivi ja toimii tällä hetkellä Tampereen jaoston paikallisvastaavana. Hän työskentelee Swecolla HR Business Partnerina. Kotona hänet pitää kiireisenä mies ja kolme lasta sekä lukuiset luottamustehtävät. Riikka kuvailee itseään reippaaksi ihmiseksi.
Mothers in Business on järjestö äideille, jotka ovat kiinnostuneita urastaan. MiBin tavoitteena on tasa-arvoinen ja perheystävällinen työelämä. Järjestämme vuosittain satoja tapahtumia, jotka kehittävät ammatillista osaamista ja lisäävät hyvinvointia. Yli neljän tuhannen MiB-äidin joukko takaa vertaistuen ja arvokkaiden verkostojen kasvamisen. Liity jo tänään - rakkaudesta uraan ja perheeseen.