MiB International-hanke päättyy - MiB jatkaa monikielistä tapahtumatoimintaa

MiB International -hanke on päättymässä 31.8.2024. Jäsentemme on jatkossakin mahdollista osallistua vapaaehtoisten järjestämiin monikielisiin tapahtumiin ja seminaareihin erityisesti Uudenmaan ja Pirkanmaan alueilla.

Kolmivuotinen STEA MiB International-hanke tulee päätökseensä 31.8.2024. Mothers in Business (MiB) on kohdistanut STEA:n rahoituksella tapahtuma- ja vapaaehtoistoimintaa maahanmuuttajaäideille englanniksi vuoden 2021 syksystä alkaen. Hankkeen tavoite on ollut lisätä äitien hyvinvointia, verkostoitumista ja työllistymismahdollisuuksia sekä tarjota vertaistukea ja osallistaa maahanmuuttajaäitejä edistämään suomalaisen työelämän vastaanottavaisuutta monikulttuurisille osaajille.

”Kaikenkieliset äidit ja osaajat Suomessa ansaitsevat päästä osalliseksi järjestötoiminnasta, työelämästä ja yhteiskunnasta. Hankkeen tulokset osoittavat, että järjestöillä on suuri rooli kiinnittymisen ja vertaistuen mahdollistajana” sanoo MiBin asiantuntija Tuovi Bresnahan.

”Hanke on osoittanut, että Suomessa asuu paljon osaavia maahanmuuttajaäitejä, joita yhdistää vahva tahto osallistua järjestötoimintaan ja työelämään. Näiden äitien osalliseksi tuleminen yhteisössämme on tuonut oppeja myös MiBin toiminnan kehittämiseen.”

MIB juurruttaa monikielistä toimintaa paikallisjaostoihin

Hankkeessa olemme pilotoineet kielitietoisia käytänteitä, joiden avulla MiB voi järjestää tapahtumatoimintaa monikielisesti. Kevään 2024 ajan olemme kehittäneet monikielistä vapaaehtoistoimintaa osaksi MiBin Uudenmaan ja Pirkanmaan paikallisjaostojen arkea. Englanninkieliset vapaaehtoiset toimivat nyt osana monikielistä joukkoa, mikä mahdollistaa entistä paremmin tiedonvaihdon ja osallisuuden kokemuksen myös tulevaisuudessa.

”Jäsenistömme on monimuotoista, ja pyrimme hankkeen päättyessäkin jatkamaan monikielistä toimintaa paikallisjaostoissamme. Se antaa meille mahdollisuuden tarttua jatkossakin hankkeisiin työelämän moninaisuuden ja inklusiivisuuden saralla. Hanke on luonut meidän toiminnallemme monikielisiä edellytyksiä, mikä on vielä melko harvinaista järjestökentällä”, sanoo MiBin toiminnanjohtaja Annica Moore.

Kiitämme yhteistyökumppaneitamme, kuten THL:ää, Väestöliittoa, KPMG:tä ja Lidliä, jotka ovat jakaneet positiivisia ratkaisuja ja esimerkkejä monikulttuurisuuden ja inklusiivisuuden edistämiseksi suomalaisessa työelämässä hankkeemme DEI-seminaareissa.

“Vaikka työmarkkinoilla on tunnistettu työntekijävajetta, työtä on vielä paljon jotta työnantajat ottavat konkreettisia askelia maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden palkkaamisessa heidän osaamistaan vastaaviin tehtäviin. Tietotaidon jakaminen on tärkeää kaikkien sektorien välillä, ja tässä toivomme voivamme kirittää työnantajia tulevaisuudessakin”, Moore sanoo.

Lisätietoa:

MiBin monikielinen toiminta: https://www.mothersinbusiness.fi/monikielinen-mib