Pomon suhtautuminen vaikuttaa vauvahaaveisiin luultua enemmän – MiB haastaa työpaikat kehittämään kulttuuriaan perhevapaamyönteisemmäksi

Perhevapaalle jääminen on työuralla kriittinen hetki, jossa työntekijän voi voittaa tai hävitä, sanoo uraäitien järjestö Mothers in Business. MiB jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Perhevapaamyönteinen työpaikka -tunnustuksen työpaikalle, joka on kehittänyt kulttuuriaan ja käytänteitään tukemaan vauvaa odottavia, perhevapaalle jääviä ja töihin palaavia vanhempia.

Perhevapaat koskettavat yli 100 000 suomalaista vuosittain. Kelan tilastojen mukaan vuonna 2023 vanhempainpäivärahoja sai 137 295 henkilöä. Perhevapaalle jääminen on työelämässä arkinen ilmiö, mutta yksittäisen vanhemman kohdalla ainutlaatuinen ja unohtumaton hetki.

Mothers in Business -järjestön asiantuntija Jenny Södermanin mukaan perheellistymisuutisiin suhtaudutaan työelämässä pääsääntöisesti myönteisesti ja ilahtuneesti. Yhdistyksen jäsenistössä on kuitenkin myös kokemuksia siitä, ettei esihenkilöillä aina ole osaamista kohdata perheellistyvää työntekijää.

“Perhevapaalle jäämistä saatetaan joskus hämmästellä, ja työpaikalla saatetaan tokaista jotakin asiakkuuksien tai projektien kaatumisesta”, Söderman kuvailee. “Valitettavasti joskus jopa syyllistetään tai vähätellään raskaana olevan osaamista.”

Aina työnantaja ei myöskään osaa noudattaa lakia, jolloin kyseessä voi olla raskauteen tai perhevapaaseen perustuva syrjintä. Työnantaja on esimerkiksi saattanut siirtää perhevapaalla olevan työtehtävät pysyvästi sijaiselle tai katkaista määräaikaisen työsuhteen perhevapaisiin, vaikka tekijälle olisi tarvetta. Myös isien pidemmät perhevapaat saattavat olla työpaikalla uusia asia, jota ihmetellään tai kyseenalaistetaan.

Södermanin mukaan negatiivinen suhtautuminen perheellistymistä kohtaan vaikuttaa työntekijän elämään suuresti: luottamus työelämään karisee ja epäoikeudenmukaisuuden tunne kasvaa.

“Jopa tavoiteltua lapsilukua harkitaan uudelleen. Moni päätyy lopulta irtisanoutumaan ja hakeutumaan perhemyönteisempään työpaikkaan. Samalla menetetään osaaja, joista on monella alalla jo valmiiksi huutava pula. Tästä ei hyödy kukaan”, Söderman summaa.

Perhevapaamyönteisyys lähtee asenteista ja vuorovaikutuksesta

Mothers in Business -järjestö korostaa, että perhevapaamyönteistä kulttuuria voi edistää monella eri tavalla. Lapsista ja perheellistymisestä myönteiseen sävyyn puhuminen, selkeät ja oikeudenmukaiset perhevapaaohjeet, avoin ja empaattinen keskustelu uratavoitteista sekä jaettu ilo perheellistymisestä ovat käytäntöjä, jotka jokaisella työpaikalla kannattaa ottaa käyttöön. Perhevapaalle jäävälle voidaan myös tarjota esimerkiksi perhevapaamentorointia, joka tukee perhevapaiden aikana ja töihin palattaessa.

Perhevapaakäytännöt kannattaa myös päivittää tasaisin väliajoin: onko esimerkiksi isän mahdollista käydä neuvolassa kesken työpäivän ja ovatko palkalliset perhevapaat yhtä pitkät sukupuolesta riippumatta?

“Työntekijä ei tule koskaan unohtamaan sitä, miten töissä perheellistymisuutisiin suhtauduttiin”, Jenny Söderman muistuttaa. “Parasta, mitä pomo voi tehdä, on olla läsnä sekä kehua, kannustaa ja kiittää jo ennen kuin työntekijä jää perhevapaille. Perhevapaamyönteisyys on erinomainen keino lisätä työpaikan veto- ja pitovoimaa.”

Mothers in Business kampanjoi yhdessä työnantajien kanssa perhevapaamyönteisen kulttuurin puolesta 16.–29.9.2024 ja jakaa Perhevapaamyönteinen työpaikka -tunnustuksen perjantaina 4.10.2024 Alma-talolla järjestettävässä Perheystävällinen työelämä -seminaarissa.

Perhevapaamyönteinen työpaikka -tunnustus jaetaan vuonna 2024 ensimmäistä kertaa työpaikalle, joka on esimerkillisesti kehittänyt käytäntöjään ja kulttuuriaan tukemaan vauvaa odottavia, perhevapaalle jääviä ja töihin palaavia vanhempia. Tunnustuksen saajiksi ehdotettiin 127 työpaikkaa, ja ehdokkaiden joukosta on valittu kahdeksan finalistia:

DNA, Gofore, Kela, Kesko, Merikratos, Solita, Tietoevry ja Visma Solutions.

Perheystävällinen työelämä -seminaarissa palkitaan myös muita perhe- ja uraystävällisiä tekoja.

asiantuntija Jenny Söderman, jenny.söderman@mib.fi, p. 044 706 0862

Media edustajien ilmoittautuminen Perheystävällinen työelämä -seminaariin:

viestintäpäällikkö Susanna Bergendahl, susanna.bergendahl@mib.fi, p. 044 771 3152

Perhevapaamyönteinen työpaikka -tunnustus ja ehdokkaiden esittelyt: www.mothersinbusiness.fi/perhevapaamyonteinen-tyopaikka#tunnustus

Perheystävällinen työelämä -seminaari: https://www.mothersinbusiness.fi/perheystavallinentyoelama#2024