Somettaminen MiBissä
Olemme luoneet somekanaville oman somekanavastrategian, johon voit tutustua.
Mibimäiset hastagit
MiBissä yleisesti käytettyjä ja suositeltuja hashtageja ovat:
#urajaperhe
#työjaperhe
#uraäiti
#uraäidit
#mib_ry
Paikalliset hashtagit:
#MiBUusimaa, #MiBLappi...
#worklikeamom
#mibtapahtuma
#mibmingle
#parhaatvapaaehtoiset
Paikalliset somekanavat
Valtakunnallisten somekanavien lisäksi, jokaisella paikallisjaostolla on oma Facebook-ryhmä. Lisäksi jaosto voi halutessaan luoda oman Instagramin. Näille kanaville voi tuottaa sisältöä, joka koskettaa erityisesti oman alueen jäsenistöä MiBin muiden aiheiden lisäksi. Alapuolelta löytyy kanavakohtaiset ohjeistukset, jotka on tehty MiBin julkisille tilille, mutta joita voi soveltaa myös paikkakuntakohtaisille kanaville.
Facebookissa paikallisjaostot ovat yleisimmin luoneet oman ryhmän, joka on nimetty esim. Mothers in Business Pirkanmaa. Ryhmä liitetään MiBin virallisen FB-sivun alaisuuteen. Paikallisiin ryhmiin hyväksytään myös MiBin ulkopuolisia jäseniä, ja ne voivat toimia houkuttimena liittyä jäseneksi. Paikallisjaostojen omissa ryhmissä ei kannata jakaa esim. vain jäsenille suunnattujen tallenteiden tai etujen tietoja.
Ideoita paikallisille somekanaville:
Keskustelun herättelyä oman paikkakuntasi ajankohtaisista uutisista liittyen työhön tai perheeseen tai niiden yhdistämiseen. (Reagoi tähän peukku jos uutinen ei herätä kummempia tunteita, sydän jos olet innoissasi tms. eri tapoja osallistaa.)
Esittäytymisketju / etsitään kavereita -ketju.
Paikalliset yritysesittelyt (Voitte pohtia yritysyhteistyötä, sponsorointia?)
Paikalliset jäsen/aktiiviesittelyt (blogit, somepostaukset.)
Työpaikkaketju oman alueen työpaikoista. (Voi olla erikseen myös teineille kesätyöpaikkoja.)
Mibiläisen päivä / aktiivin päivä esim. Instan stooreihin
Kymenlaaksossa testattu MiB-äiti kokeilee -konseptia, jossa “Kokeilemme ja testaamme kuukausittain erilaisia aktiviteetteja, huvituksia ja uusimpia villityksiä.”
Oman paikkakunnan perheystävälliset ravintolat
Oman paikkakunnan perheille sopivat aktiviteetit ja muut mahdollisuudet
Kanavakohtaiset ohjeistukset
Facebookissa pyrimme ottamaan monipuolisesti kantaa ajankohtaisiin aiheisiimme ja tiedottamaan mm. uusista blogeista. Facebookiin saa myös luoda tulevasta MiB-tapahtumasta halutessaan FB-tapahtuman.
Instagramiin luomme visuaalista, sitouttavaa sisältöä sekä yhä enemmän lyhyitä videoita. Iloiset ihmiset, aidot paikallisten aktiivien ja jäsenten tarinat toimivat hyvin! Myös tapahtuman puhujalta voi pyytää lyhyen, minuutin mittaisen teaserin omasta aiheestaan.
LinkedInissä MiB viestii viralliselta organisaatiosivultaan, minkä lisäksi aktiivien tarinat omien profiiliensa postauksissa ovat todella tehokkaita! Linkedinissä painotamme uralla etenemiseen sekä työelämän tasa-arvoon ja perheystävällisyyteen liittyviä sisältöjä ja otamme kantaa ajankohtaisiin työelämäaiheisiin. Jaamme työelämäteemaisia blogeja.
X
X on yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanava, jonne teemme tiiviitä tietoiskuja ja kannanottoja, ja tiedotamme MiBin ajankohtaisista aiheista. Seuraamme parhaillaan X:n kehittymistä ja viestimme aktiivisemmin muissa kanavissa.
Työkaluja sometukseen
Julkaisutaulukko ja vuosikello
Käytämme valtakunnallisten somekanavien julkaisujen suunnitteluun yhteistä julkaisutaulukkoa. Samasta taulukosta löytyy myös vuosikellomme, jonka avulla voi suunnitella tulevia sisältöjä. Tsekkaa myös juhlapäivät -välilehti. Tähän samaan taulukkoon saa halutessaan jokainen paikallisjaosto / tiimi tehdä oman välilehtensä oman somen tai sisältöjensä suunnittelua varten.