Mibimäinen viestintä
MiBin viestinnän tavoitteita ovat MiBin sanoman näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen, työelämän asenneilmapiirin muuttaminen perheystävällisemmäksi, jäsenpysyvyyden tukeminen ja uusien MiB-jäsenten hankkiminen.
Viestinnän äänensävy heijastaa arvojamme, ja haluamme viestiä meille tärkeistä aiheista positiivisesti ja ratkaisukeskeisesti. Olemme innostavia ja korostamme me-henkistä toimintaa sekä yhdessä tekemistä. Kannustamme verkostoitumiseen ja verkostoidumme itse aktiivisesti.
MiBissä viestitään monin eri keinoin: verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja sähköpostitse sekä tapahtumissa ja yritysvierailuilla.
Kaikki mibiläiset viestivät omalla toiminnallaan.
Viestinnän strategia
MiBin viestintä on laaja aihe, jonka olemme tiivistäneet yhteen viestintästrategiaan. Katso alapuolen kuvista strategiamme pähkinänkuoressa. Kuvista löydät:
viestinnän keskeiset tavoitteemme ja niiden toivotut vaikutukset
viestinnän periaatteemme ja ydinviestit
Alapuolelta pääset tutustumaan viestintästrategiaamme tarkemmin. Strategia on synnytetty yhteistyössä aktiivien kesken useissa työpajoissa Tuovi Bresnahanin johdolla. Jos sinulla herää kysymyksiä strategiasta, ota yhteys työntekijöihin.
Tutustu myös uuteen viestinnän käsikirjaamme, josta löydät paljon vinkkejä jäsenlähtöiseen viestintään.
Viestinnän kanavat
Nettisivuilla viestimme blogin ja tiedotteiden sisältöjen kautta. Viestintämme kautta haemme myös mediaosumia tavoittaaksemme entistä laajemmin ihmisiä, joita viestimme koskettavat. Sisäinen viestintämme työntekijöiden ja aktiivien kesken tapahtuu Slackissa ja aktiivikirjeen muodossa.
Sähköpostitse tavoitamme jäseniämme tapahtumakutsuilla ja uutiskirjeillä. Merkittävä viestinnän kanavamme on myös sosiaalinen media, jossa tehdään sekä paikallisjaostojen omaa viestintää että valtakunnallista viestintää. Lisäksi jäsenemme viestivät sisäisesti suljetuissa Facebook-ryhmissä.
Viestinnän tekijät
MiBin toimiston työntekijät hallinnoivat valtakunnallista viestintää, antavat suuntaviivat sekä tukevat vapaaehtoisia viestijöitä kuukausittaisissa viestinnän palavereissa. Valtakunnallisessa viestinnässä toimivat myös halukkaat vapaaehtoiset sisältötiimistä. Paikallisjaostot huolehtivat paikallisesta viestinnästään omissa somekanavissaan. Muista, että jokainen mibiläinen on MiBin sanansaattaja, viesti rohkeasti!
Toimiston tehtävänä on huolehtia MiBin päivittäisviestinnästä sekä kannustaa aktiiveja tuottamaan ja tukea mibimäisten sisältöjen tuottamisessa. Lisäksi toimisto vastaa järjestön toimintaan liittyvistä sääntömääräisistä tiedotettavista asioista ja yhdistyksen virallisista tiedotteista. Yhdistyksen hallitus antaa viestinnällemme suuret strategiaan pohjautuvat suuntaviivat.
Viestijä! Liity Slackissa oikeille kanaville
Viestinnän aiheista pidetään yhteyttä MiBry Slackin kanavalla #viestintä Kanavalle voit tuoda esimerkiksi uusia viestinnän ideoita, oppeja tai kysymyksiä. Kanavalla tiedotetaan myös yhteisestä viestinnän palavereista.
Vinkkejä mibimäiseen viestintään
Tässä ohjeita Mothers in Business MiB ry:n kirjoitusasuun:
MiB, MiBin, MiBille; mibiläiset (ei MIB, MIB:n, MIB:lle, MiBiläiset)
Me MiBissä; (ei me MiBillä)
MiBissä termistömme on myös mahdollisuuksien mukaan sukupuolisensitiivistä:
Esimies -> esihenkilö, lakimies -> juristi jne.
Äitiysloma -> Perhevapaa, vanhempainvapaa
Mibimäisen viestinnän koulutus
MiB-viestinnän peruskoulutus antaa sinulle käsityksen siitä, miten MiBin viestintää tehdään niin somessa kuin muuallakin.
Kohdassa 16:35 viestintästrategian läpikäyminen. Strategia antaa meille suuntaviivat, joita seuraamalla pääsemme pitkälle.
Kohdassa 55:00 käytännön viestintä. On tärkeää ymmärtää myös mistä markkinoinnin materiaalit ja ohjeet löytyvät, ja kuinka niitä käytetään.
Kohdassa 1:33 oman roolin tarkoitus MiBin viestijänä
Tallenteessa mukana ryhmäkeskusteluja, joiden yli voit halutessasi kelata.
Visuaalinen viestintä
Teemme MiBissä paljon visuaalista viestintää, ja meillä on käytössämme useita erilaisia visuaalisen viestinnän työkaluja ja materiaaleja.
Brändikuvat: Sisältää MiBin viralliset brändikuvat. Näitä kuvia saa mielellään käyttää kaikessa MiBin viestinnässä!
Tässä on yleinen kansio, josta löytyy paljon tekemiämme kuvia jaoteltuna kansioihin aihealueittain. Tänne saat lisätä myös itse kuvia, jotka olet tehnyt. Laita ne valmiiseen kansioon, tai tee uusi kansio, jos aiheelle ei vielä ole omaa kansiota.
Onko sinulla kuvia pidetyistä tapahtumista? Lisää ne tähän kansioon.
Lisäämällä kuvia mihin tahansa kansioon, annat MiBille luvan käyttää niitä julkisissa kanavissamme. Huolehdithan, että kuvattavilta on saatu suullisesti kuvauslupa.
MiBin brändi-ilme
Käytä MiBin visuaalisessa viestinnässä aina MiBin brändivärejä, punaista, sinistä, keltaista tai hiekkaa. Punainen on päävärimme. Fontteina käytämme Play Fair Display -sarjan fontteja.
MiBin brändi-ilmeessä ulkoasu on rohkea, tehokas ja selkeä. Yhteen kuvaan ei kannata laittaa liikaa tekstiä, ja kuvien ulkoasun on hyvä olla selkeä. Huomaathan myös logon käytön vaatimat suoja-alueet.
Lue tarkemmat ohjeet brändikäsikirjastamme.
Canva kuvien tekemiseen
Canva on helppokäyttöinen graafisen materiaalin tuottamisen työkalu. Käytämme MiBin toimistolla pro-versiota, jota pystymme jakamaan tiimien käyttöön rajallisesti.
Canvasta on olemassa maksuton versio ja pro-versio. Pro-versiossa saa käyttöönsä paljon enemmän kuvapankin elementtejä ja työkaluja. Myös ilmaisversiolla pystyy tekemään kuvia, mutta isompaan käyttöön suosittelemme pro-version käyttöön ottamista. Selvitä ensin, onko paikallisjaostossasi tai tiimissäsi käytössä pro-versio, ja ota tarvittaessa yhteys MiBin työntekijöihin. Jaamme lisenssiä tiimeille mahdollisuuksien mukaan. Jos lisenssi on tällä hetkellä täynnä, on paikallisjaoston budjetista mahdollista ostaa lisenssi ja tehdä kululasku MiBille.
Canvassa voi tehdä myös yksinkertaisia videoita sekä animaatioita.
Käytämme kuvituksissa MiBin brändikuvanaisia ja tarvittaessa Canvan kuvapankista löytyviä valmiita kuvia. Huomioithan kuitenkin, että Canvan kuvapankki on avoin kaikille, ja siksi samoja kuvia voi esiintyä myös muualla. MiBin brändikuvat ovat osa omaa brändiämme ja auttavat meitä erottumaan.